Dustin Thierry is met zijn ballroom scene serie de winnaar van de Selection of Dutch Photography Award 2019.
De SO Award na enkele jaren weer in het leven geroepen door branchevereniging van beroepsfotografen Dupho, kende in Lars Broering (directeur World Press Photo) een juryvoorzitter die de winnende reeks als volgt prees:
“Een geprivilegieerd inkijkje in een wereld waar de meesten van ons geen toegang tot hebben. Elke foto toont het bijzondere van het individu. De fotograaf begeeft zich dicht op de huid van het onderwerp en daardoor ontstaat er een zeker spanningsveld – een contrast tussen de stijlvolle maar ongedwongen portretten en een gevoel van voyeurisme.”
Ballroom scene
Afgelopen jaar begon Dustin zich te verdiepen in de ballroom scene in Amsterdam, Berlijn, Milaan en Parijs. ‘Houses’, zelf gekozen ‘families’, organiseren levendige bijeenkomsten waarin een basis van onderling vertrouwen alle ruimte geeft aan LHBTQ mensen die zich meer of minder extravagant willen tonen aan het publiek, dat grotendeels uit hun eigen gemeenschap bestaat.
Tijdens deze balls staat het vieren van de identiteit en zelfexpressie centraal. Deelnemers storen zich niet aan opgelegde kaders als witte suprematie en traditionele gender-normen. Dit geeft de scene een voelbaar emancipatoir karakter.
Dustin Thierry over zijn Ballroom serie die deel is van zijn werk “OPULENCE, documenting the ballroom scenes of Europe”: My current project ‘Opulence’ (WIP) is an ode to my late brother and all people from Afro-Caribbean descent, that still are not free to live and express their sexuality to their fullest. To this day homosexuality is strongly stigmatized and condemned within the Caribbean community. Also, black people from the former colonies and the Caribbean islands in the Netherlands are increasingly racialised and objectified. This project seeks to break out of this dichotomy by portraying these subjects in unadorned, raw yet graceful portraits.
SO Student Award gewonnen door Sandra Minten
De prijs kende ook een categorie voor studenten, dat een gevarieerd aanbod kende. De serie ‘Am viață – I have life’ van Sandra Minten vertelt het verhaal van de twee Roemeense kinderen Vivien en Paulo, nicht en neef, die opgroeien in een kleine kamer waarin drie generaties samenwonen. Een familieverhaal in het volle leven geportretteerd in klassieke zwart wit documentaire fotografie, rauw zonder het op te zoeken en in aansprekende composities.
De jury was zeer onder de indruk van de volwassen manier waarmee het verhaal fotografisch verteld wordt. “Een bekend onderwerp, maar toch vanuit een bijzondere invalshoek vastgelegd. Documentair en journalistiek werk op zijn best.”