saskia-boelsums-fotofestival-Naarden

Tijdens het FotoFestival Naarden 2019, dat plaatsvindt van 25 mei tot 30 juni, wordt voor het eerst ook schilder- en tekenkunst getoond. Binnen het thema ‘Dutch Masters & Marvelous Misfits’ zijn er unieke 17e-eeuwse schilderijen en tekeningen van Hollandse meesters te zien, net als enkele zelden getoonde werken van Van Gogh. Dit werk hangt in de Grote Kerk van Naarden temidden van foto’s van o.a. Koos Breukel, Stephan Vanfleteren, Robin de Puy en Ernst Coppejans.

Fotografie en schilderkunst

De evidente vraag is: waarom tijdens deze editie van FotoFestival Naarden schilder- en tekenkunst toont? De technieken en vaardigheden die vereist zijn voor beide disciplines lijken immers radicaal te verschillen. Maar ze delen één gemeenschappelijke factor: het resultaat is in handen van de maker. Leren zien en verbeelden is voor beide mediums even belangrijk. De keuzes van de maker erin eveneens.

Fotofestival Naarden vervolgt in haar persbericht:

“Schilderen wordt over het algemeen gezien als een additief proces, iets creëren en toevoegen waar niets was – een leeg canvas – terwijl fotografie als subtractief wordt beschouwd: delen weglaten en kaderen of inzoomen op wat je wilt vastleggen. De wereld om hen heen is voor fotografen misschien geen leeg canvas, maar hun concept van wat ze willen fotograferen is dat wel. Fotografie heeft net als schilderkunst het vermogen om een onderwerp naar eigen inzicht te interpreteren – fotografen en schilders zijn beiden vrij om weer te geven wat ze zien of wat ze voelen. Een fotograaf kan even goed als een schilder abstracte beelden maken. Schilders noch fotografen zijn beperkt in hoe zij hun onderwerp er uit laten zien.

In de Grote Kerk zijn schilderijen te zien van Aelbert Cuyp, Salomon van Ruysdael, Nicolaas Maes en Vincent van Gogh­ – als ‘Marvelous Misfit’.

Van Gogh

De vijf werken van Van Gogh’s zijn sinds 1966 niet zo prominent te zien geweest in Nederland. Het gaat om drie tekeningen die hij in Nuenen maakte ( ‘De spitter’ (1881), ‘De zaaier’ (1882) en ‘Schevenings meisje’) en om ‘Moulin de Blute-Fin’ (1886), een molen die hij in Parijs vastlegde.

Het schilderij ‘Singel in Amsterdam’ (1885) is één van de twee Amsterdamse schilderijen van de hand van Van Gogh dat temidden van fotografie in de Grote Kerk te zien zal zijn tijdens het Fotofestival.

Van Gogh en veel schilders met hem, meden de fotografie die rond midden 19e eeuw ontstond. Schilders vreesden dat hun vak ‘de aanval’ van dit nieuwe technologische medium niet zou overleven; vanuit de fotografie werd ook naar de schilderkunst gekeken. Maar net zomin als de digitale fotografie de analoge verdrong en de kleurenfotografie de zwart-wit techniek niet, zo bestaan fotografie en schilderkunst zelfstandig als volwaardige kunstvormen naast elkaar die in Naarden tezamen worden getoond.

Veel fotografen grijpen, in weerwil van de mogelijkheden in het digitale tijdperk, terug op oude technieken zoals bv wetplate of collodion en andere analoge technieken. Twee fotografen op dit festival, Hans de Kort en Ilco Louis, maken zelfs gebruik van 19e-eeuwse procedés. Zo komen de kunstvormen en technieken ook weer nader tot elkaar.

Meer weten over het fotofestival Naarden : www.fotofestivalnaarden.nl

Foto: Saskia Boelsums (www.saskiaboelsums.nl)