Foto-agenda heeft tot drie maal toe een vooraankondiging op Facebook gemaakt van de expositie “Naakt of bloot” die sinds 3 Februari bij Museum Jan Cunen te zien is. Facebook blokkeerde dat iedere keer wegens een ontblootte tepel; Hoe Victoriaanse tijden anno 2019 bij Facebook voorbij gestreefd worden in preutsheid.
Foto-agenda brengt al dat er in het professionele fotografiecircuit te zien en te doen is in beeld. Dat gebeurt o.a. via de website en social media. De laatste dienen om (voor)aankondigingen of “laatste-mogelijkheid-om-….-te-zien”- oproepen te plaatsen. Doorgaans lukte dat vrij goed. Behalve als er naakt in beeld komt.
Zo werd onlangs de vooraankondiging van de expositie “Bloot” die tot begin Februari 2019 bij Kranenburgh in Bergen te zien was, aanvankelijk door Facebook geweigerd. Bij een herhaalde publicatiepoging door Foto-agenda, kwam een bericht van het social media platform, dat de aankondiging zou worden gescreened. De tekst bevatte de woorden “bloot” en “naakt” en de bijbehorende foto toonde 4 dames in een museum, staand voor een schilderij waarvan er 3 de billen ontblootten. Pas in tweede instantie passeerde de damesbillen de Facebook censor. De aankondiging staat tot vandaag de dag op de Facebook pagina van Foto-agenda.
Heel anders verliep het met de aankondiging van de tentoonstelling “Bloot” in Museum Jan Cunen, die 3 februari 2019 opende. Die aankondiging ging vergezegeld van een foto, van de hand van Carla van de Puttelaar, die een ontblote tepel toont. Die ontblote moederborst die niet in functie getoond wordt, dat gaat de kijkers van Facebook te ver, meldde het Amerikaanse platform in een pop-up venster. Had er een baby zich aan de borst gevoed dan had het wel gemogen.
Facebook berichtte er het volgende over: Opdat iedereen zich op het platform welkom voelt, publiceren zij de volgende zaken niet: naaktbeelden met genitaliën, seksuele activiteit, expliciet taalgebruik, vrouwelijke tepels (behalve in de context van borstvoeding, momenten na geboorte, gezondheid en protestacties). De tepels van de helft van de wereldbevolking zijn niet welkom. Ook niet in museale en/of kunst(historische) context.
Wij weiden er een bericht aan, omdat het inhoudelijk bijdraagt aan de tentoonstellingen. Beiden trachten de beeltenis en betekenis van het “bloot” en “naakt” door de tijd heen in kaart te brengen en onderzoeken. Bij Museum Jan Cunen doken ze van de recente fotografiegeschiedenis tot halverwege de 19e eeuwse schilderkunst en etaleerden “naakten” in historische context. Maar, datgene dat niet getoond kan worden, is niet zichtbaar te maken, noch te delen met het publiek, dat met deze publicatie alsnog te weten krijgt, dat de wereld anno 2019 in Facebook een censor kent die veel preutser is dan de Victorianen ooit gekend hebben. Goed dat er musea zijn, op naar het Jan Cunen !
Boven: de gewraakte foto’s.
Informatieve Links naar de betreffende exposities:
https://foto-agenda.nl/event/naakt-of-bloot/
https://foto-agenda.nl/event/bloot/