Loading Events
  • This event has passed.

Wat is de rol van fotografie in tijden van conflict? Deze pop-up tentoonstelling is opgezet om vragen op te werpen en discussie te stimuleren door het werk van zes kunstenaars te tonen. The Camera as a Weapon dient als reflectie op de verschillende rollen die beeldspraak aan kan nemen in tijden van conflict.

The Camera as a Weapon toont het werk van 6 kunstenaars die artistieke voorbeelden tonen waarin de camera wordt ingezet als wapen. De werken verschillen sterk in de perspectieven die ze innemen en de conflicten die ze bespreken, maar stuk voor stuk illustreren ze de impact van beelden in tijden van conflict. De tentoonstelling reflecteert op gebeurtenissen als de eerste keer dat door burgers gemaakte video’s de kijk van de wereld op een conflict vormden, tot gereconstrueerde tijdlijnen van de centrale gebeurtenissen tijdens conflicten.

De werken illustreren hoe de lens het mogelijk heeft gemaakt om conflicten vanuit verschillende gezichtspunten te belichten door een stem te geven aan de gewone burger. Tegelijkertijd leven we in een maatschappij waar het door technologische ontwikkelingen steeds moeilijker is om onderscheidt te maken tussen wat echt is en wat niet. Het is belangrijker dan ooit om als samenleving vragen te stellen over de waarde die we hechten aan – en het doel van al het beeldmateriaal dat op onze sociale netwerken circuleert.

De vraag wat fotografie kan doen wordt tweeledig belicht: zowel in ‘positieve’ vorm (als middel tot bewustwording, of als bewijs), alsook in negatieve zin (als propaganda, als misinformatie, of als negatieve beeldvorming).

De kunstenaars:

Rahib Mroué (Libanon, 1967)

Equipe Media (Activistische groep opgericht in 2009, Westelijke Sahara)

Sakir Khader (Nederland, 1990)

Forensic Architecture (Onderzoeksgroep opgericht in 2010, Londen)

Émeric Lhuisset (Frankrijk, 1983)

Negin Ahmadi (Iran, 1989)

Share This Story, Choose Your Platform!