Van 8 oktober 2023 t/m 14 januari 2024 presenteert Framer Framed de tentoonstelling Performing Colonial Toxicity van onderzoeker en architectuurhistorica Samia Henni, in samenwerking met If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution. Het project werpt licht op de verborgen geschiedenis van het Franse nucleaire kolonialisme in de Algerijnse Sahara en de actuele ecologische en sociaal-politieke gevolgen ervan.
Tussen 1960 en 1966 bracht het Franse koloniale regime vier atmosferische atoombommen en dertien ondergrondse kernbommen tot ontploffing en voerde het nucleaire experimenten uit in de Algerijnse Sahara. Dit geheime kernwapenprogramma vond plaats tijdens en na de Algerijnse Revolutie, de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog (1954-1962).
De nucleaire vervuiling verspreidde zich verder via radioactieve neerslag over Algerije, Noord-, Centraal- en West-Afrika en het Middellandse Zeegebied inclusief Zuid-Europa, waardoor onomkeerbare en voortdurende besmettingen van levende wezens, cellen en deeltjes zijn ontstaan, zowel in de natuur als in stedelijke gebieden. Omdat de archieven van het Franse nucleaire programma ruim vijftig jaar later nog steeds zijn gesloten, blijven historische details en de voortdurende gevolgen grotendeels onbekend.
Performing Colonial Toxicity presenteert gesmokkelde en gelekte documenten uit de Franse archieven in een multimedia-installatie. De documenten vormen, vergezeld door video fragmenten, een reeks van zeventien audiovisuele assemblages die de ruimtelijke, atmosferische en geologische impact van de Franse atoomproeven in de Sahara in kaart brengen, evenals de koloniale vocabulaires en de nasleep van het radioactieve puin en nucleaire afval. De architectonische schaal van deze zeventien ‘stations’, zoals curator Samia Henni ze noemt, zijn bedoeld om je doorheen te bewegen en je ermee te engageren.
De vormgeving en materialisatie van de tentoonstelling houdt rekening met een kleine ecologische voetafdruk bij toekomstig transport, om op nieuwe locaties eenvoudig inpasbaar opnieuw getoond te kunnen worden. De tentoonstelling komt voort uit een breder onderzoeksproject waartoe ook de publicatie Colonial Toxicity: Rehearsing French Nuclear Architecture and Landscape in the Sahara behoort en een open access digitale database The Testimony Translation Project.