Loading Events
  • This event has passed.

In de late jaren 1990 introduceerde bioloog Daniel Pauly het concept van “Shifting Baselines”. Het beschrijft een fenomeen waarop opeenvolgende generaties hun perceptie van de omgeving vormen op basis van hun eigen ervaringen, onbewust van eerdere toestanden. Hierdoor verandert geleidelijk het begrip van wat als “normaal” of “natuurlijk” wordt beschouwd. Deze voortdurende verschuiving van deze “baseline” waartegen we milieuomstandigheden beoordelen, heeft significante implicaties voor natuurbehoud en landbouw.

Als elke generatie een verslechterde of verminderde staat van het milieu accepteert als de nieuwe norm, kan dit een voortdurende achteruitgang in stand houden zonder erkenning van de verliezen die hebben plaatsgevonden. Dit kan leiden tot het “Shifting Baseline Syndroom” waarop opeenvolgende generaties lagere verwachtingen hebben van hoe een gezond ecosysteem er werkelijk uit zou moeten zien. Dit fotografie project biedt een intrigerende glimp van een toekomst waarin het Groningse landschap gedijt als een centrum voor regeneratieve landbouwpraktijken.

Deze foto’s brengen een toekomstvisie tot leven van duurzame gewasrotaties, agroforestry-systemen, precisielandbouw en bodemregeneratie technieken. De beelden laten het landschap bijna als onwerkelijke filmsets zien waar de nadruk lijkt te liggen op allerlei technische ontwikkelingen waarmee men schijnbaar controle lijkt te krijgen over diverse natuurlijke processen. De beelden die Eddo Hartmann voor dit project maakte geven een kritische blik op de het huidige geloof in verregaande innovatie. De technologische ontwikkelingen zijn vaak nog steed gericht op het maximaliseren van opbrengsten. Om daadwerkelijk de klimaatverandering aan te pakken, is een andere aanpak vereist die niet alleen technologische vooruitgang omvat, maar ook gedragsveranderingen. We dienen ons bewust te worden van de impact van onze eigen handelingen en bereid te zijn om onze gedragingen aan te passen.

Eddo Hartmann

Eddo Hartmann (Den Haag) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij is een Nederlandse fotograaf met een carrière van meer dan 25 jaar. Hartmann staat bekend om het vastleggen van opvallende en tot nadenken stemmende beelden van architectuur en stedelijke ruimtes. Aanvankelijk begon hij zijn carrière als commercieel en redactioneel fotograaf, maar later verschoof hij naar documentaire projecten voor de lange termijn. Een van zijn meest opmerkelijke werken is “Setting The Stage | North Korea”, een serie die de ingewikkeld ontworpen communistische hoofdstad Pyongyang documenteert.

Naast zijn fotografische werk doceert Hartmann ook technische vaardigheden en visuele grammatica in Den Haag. Hij is toegewijd aan het vastleggen van de impact van menselijke activiteiten op de planeet en haar landschappen. Hartmanns werk is op grote schaal tentoongesteld en gepubliceerd in kranten en tijdschriften over de hele wereld en bevindt zich in particuliere en openbare collecties. Hij heeft talrijke prijzen ontvangen, waaronder de Lensculture Exposure Award 2018. Momenteel woont hij in Amsterdam en werkt hij als freelance fotograaf.

Share This Story, Choose Your Platform!