Loading Events
  • This event has passed.
Galerie Wouter van Leeuwen presenteert: Jim Mangan – The Crick

In eerste instantie ging het Jim Mangan (Chicago, 1973) om de onorthodoxe architectuur van de huizen van de Fundamentalistische Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (FLDS) in de grensstad Short Creek (in de volksmond The Crick genoemd) tussen Utah en Arizona. Om geen onroerendgoedbelasting te hoeven betalen,worden de huizen daar niet afgemaakt. Dat onaffe – ontbrekende aanbouw en gevelbekleding – maakt de architectuur bijzonder.

Mangan kwam er voor het eerst in 2014, drie jaar nadat Warren Jeffs – de geestelijk leider van de in Short Creek gevestigde sekte die zich van de Mormoonse kerk had afgesplitst – wegens kindermisbruik tot levenslang veroordeeld was. Het wantrouwen jegens vreemden was in die tijd groot. Mangan merkte dat hij tijdens zijn omzwervingen vanuit geblindeerde auto’s in de gaten werd gehouden. In zijn nadagen was Warren Jeffs behoorlijk paranoïde en excommuniceerde hij zijn volgelingen zoals hem dat uitkwam. Kleine aanleidingen – een film kijken, muziek luisteren,een shirt met korte mouwen dragen, interesse in het andere geslacht tonen – waren genoeg om iemand uit de gemeenschap te zetten. Ook kon Jeffs als sekteleider vrouwen, kinderen en huizen aan een andere man toewijzen. Leden van de sekte leiden een polygaam leven: een man heeft meer dan één vrouw. Daarbij worden (gedwongen) huwelijken met minderjarigen niet geschuwd en worden vrouwen onderdrukt. Ook incest is niet ongebruikelijk.

Sinds Jeffs’ arrestatie in 2006 en veroordeling tot levenslang in 2011 veranderde de gemeenschap stukje bij beetje, hoewel Warren Jeffs vanuit de cel macht over zijn volgelingen blijft uitoefenen.

Het wantrouwen jegens Jim Mangan brokkelde af nadat hij Jobe Cooke ontmoette, een 18-jarig voormalig FLDS-lid. Cooke introduceerde hem bij een groep jongens die net als hijzelf uit de kerk waren gezet. Lost Boys, niet zelden halfbroers, die een nieuwe draai aan hun leven proberen te geven. Tieners die hun weg zoeken in een uiteenvallende gemeenschap.

Uiteindelijk gaat The Crick over religieuze opvolging, patriarchale systemen, fanatisme en het hervinden van evenwicht. De foto’s van Mangan nemen de kijker mee naar een alternatieve realiteit die de jongens zelf hebben gemaakt: waar ze te paard het ruige terrein van Zuid-Utah, Noord-Arizona en Zuid-Nevada verkennen, in navolging van de pioniers van weleer die Amerika veroverd hebben.
Zijn ‘ecologische en sociologische benadering’ van deze serie, die vijf jaar beslaat, toont de speelsheid van de jeugd tegen het grillige landschap van het Amerikaanse Westen. Ondanks dat ze nauwelijks formeel onderwijs genoten hebben, weten de Lost Boys hoe ze zich in het ruige leven staande moeten houden.

The Crick is een modern verhaal over een tijdloos onderwerp. Het gelijknamige boek dat in de galerie verkrijgbaar is, bevat een essay van auteur Judith Freeman en een tekst van het afvallige voormalige FLDS-lid en kunstenaar Roman Bateman.

Jim Mangan is een fotograaf en filmmaker die vooral bekend staat om zijn beelden van het Amerikaanse Westen. Zijn werk is tentoongesteld in de Deichtorhallen in Hamburg, de Kunst im Tunnel in Düsseldorf en het Utah Museum of Contemporary Art. In 2015 was zijn project Blast te zien op het Sundance Film Festival. De tentoonstelling “The Crick” is te bezichtigen van 25 mei tot en met 29 juni 2024.

 

Opening in aanwezigheid van Jim Mangan op zaterdag 25 mei van 16 tot 18 uur.

Share This Story, Choose Your Platform!