De laatste jaren zagen we een nieuw type van influencers terrein winnen: de virtuele influencers. Die van top tot teen gecreëerde avatars zijn mooi en glad en hebben elk een verhaal te vertellen. Ze delen hun smaak, passies en visie met hun community via een transmediaal verhaal. Ze beloven voor altijd jong en modieus te blijven en nooit problemen te krijgen met hun reputatie. Net zoals de fysieke influencers maken deze digitale wezens reclame voor merken en producten bij hun volgers. En aangezien ze ook altijd beschikbaar zijn, floreren ze als de beste op de nieuwe, snelgroei- ende virtuele markt.
EMI belichaamt het concept schoonheid en perfectie. Ze is een virtuele influencer die wordt verafgood, tot de dag waarop de twijfel toeslaat.
En wat als het de tendens was om er steeds minder als een mens uit te zien?
CGI, AI-beeldgeneratoren, een programma om videobewerking te automatiseren, maar ook traditionele technieken zoals reële camerabeelden of FX-make-up: EMI onderzoekt verschillende procedés in een sfeer van virale vlogs en kleurrijke selfies.
EMI is een hybride project dat bestaat uit een kortfilm en een we- bpagina met NFT’s.
De website emi.nevergone.cloud is een uitvloeisel van de film EMI en zet het verhaal voort in een andere ruimte en temporaliteit.
https://emi.nevergone.cloud/
EMI
Film: 13’54’’
Ethel Lilienfeld werd geboren in Frankrijk in 1995 en maakte van Brus- sel haar tweede thuis. In haar werk onderzoekt ze de toenemende impact van het virtuele lichaam op de realiteit en op het dagelijkse leven. Ze maakt vreemde beelden die de spanning tussen fantasie en waanbeeld verscherpen. Het werk van Ethel Lilienfeld gaat in op zaken als maatschappelijke normen, schoonheidsnormen en de concepten identiteit en gender.
In de meeste werken van de kunstenares speelt het lichaam een grote rol. Ze maakt gebruik van fotografie, video-installaties en film, maar haar opstellingen blijven gerelateerd aan de beeldhouwkunst en de relatie met de ruimte speelt een cruciale rol. In haar video’s moduleert Ethel Lilienfeld acteurs, decors en objecten en inspireert zich nu eens op fictie, dan weer op de realiteit.
Na een master in de beeldende kunst aan La Cambre (Brussel) in 2020 behaalde Ethel Lilienfeld in 2023 een postgraduaat aan Le Fresnoy -Studio national des arts contemporains. Recent won ze verschillende prijzen: Villa Albertine Grant / Étant Donnés Contemporary Art (2023); PrixFintroPrijs / Publieksprijs en tweede prijs van de jury (BE, 2023); Productiebeurs van de Fédération Wallonie (BE, 2022); Publieksprijs, Brussels Videonline Festival #2 in de CEN- TRALE (BE, 2021); Cocof Award (Franse Gemeenschapscom- missie) in Médiatine (BE, 2021); Prix des Amis de La Cambre (BE, 2020).
Het werk van Ethel was onder andere te zien op de Fotofest Biennal (Houston, USA); MEET – Digital Culture Center (Milaan, IT); Alan Kadıköy _ Noise Media Art (Istanbul, TR); IMAL Center for digital cultures and technology (Brussel, BE); de Opera van Rijsel (Rijsel, FR); Les Safra’Numériques (Amiens, FR); Le Cube (Garges, FR); het Centre Wallonie-Bruxelles (Parijs, FR); KANAL – Centre Pompidou (Brussel, BE); Z33 Museum (Hasselt, BE); de CENTRA- LE for contemporary art (Brussel, BE) […]