Galerie Caroline O’Breen is verheugd om het gloednieuwe fotoboek Photology (2023) van Arjan de Nooy te presenteren en de release ervan te vieren met een tentoonstelling rond dit oeuvre. Arjan de Nooy zal bij de opening aanwezig zijn en zijn boeken signeren.
Photology is een fotoboek over fotografie samengesteld door de auteur. Geïnspireerd door het werk van de Tsjechische filosoof Vilém Flusser (1920-1991), die dacht dat de manier waarop de wereld wordt gezien door fotografie fundamenteel zou veranderden. Arjan de Nooy geeft in 20 stellingen zijn eigen kijk op fotografie. De titel verwijst zowel naar de studie van het medium als naar de logica van fotografiegames.
Aan de hand van gevonden foto’s, ansichtkaarten, online afbeeldingen en fotosimulaties construeert De Nooy een overzicht van de fotografie. Hij organiseerde het boek volgens categorieën zoals geschiedenis, toeval, stijl, informatie, genres (zoals portret) en fotografie theoretici, zonder te streven naar objectiviteit of volledigheid. Elke categorie wordt verkend vanuit De Nooys individuele perspectief en op een onderscheidende, soms grillige manier behandeld.
De tentoonstelling toont verschillende hoofdstukken uit de fotografie: The Miff Anomaly, Exercise in Style, People of the 20th Century, Collage trouvé, In Search of Originals en Chance. Naast zijn eigen fotografie omvat het werk van De Nooy found footage, opnieuw gefotografeerde beelden, ansichtkaarten en ander toegeëigend materiaal.
The Miff Anomaly is een anagram van The Family of Man, een ambitieuze tentoonstelling van 503 foto’s uit 68 landen, georganiseerd door Edward Steichen in 1955. De catalogus bij de tentoonstelling is inmiddels het meest gedrukte fotoboek in de geschiedenis. De Nooy kocht een aantal van de originele nummers van de catalogus en herwerkte ze voor een nieuwe, fictieve tentoonstelling: The Miff Anomaly.
Exercise in Style is gebaseerd op het literaire werk Exercices de style (1974) van de Franse schrijver Raymond Queneau. Queneau presenteert een eenvoudig verhaal op 99 verschillende manieren. Het verhaal speelt zich af in Parijs en draait om een jonge man in een bus die ruzie krijgt. Even later heeft dezelfde man een gesprek over een knoop voor het treinstation van Saint-Lazare. De Nooy selecteerde alle zinnen waarin ‘gare Saint-Lazare’ voorkomt en verzamelde ansichtkaarten waarop het station in 99 verschillende stijlen te zien was.
People of the 20th Century verwijst naar het gelijknamige magnum opus van fotograaf August Sander. Deze serie van Arjan de Nooy bestaat uit collages gemaakt van gevonden beelden uit zijn eigen fotocollectie. Net als Sander categoriseert De Nooy mensen. Maar in tegenstelling tot hem zijn de categorieën hier samengesteld op basis van de activiteiten die op de foto worden getoond: mensen die dineren, mensen zwemmen of mensen die een vakantiefoto maken bij de reling, om er maar een paar te noemen.
Arjan de Nooy (NL, 1965) heeft een achtergrond in zowel scheikunde als fotografie. De kunstenaar staat bekend om zijn fotografieboeken en museumshows, vaak samen met beelden kunstenaar Anne Geene. Ze maakten verschillende bekroonde boeken zoals Ornithology en The Universal Photographer wat resulteerde in een expositie in het Kunstmuseum Den Haag. Andere eerdere tentoonstellingen van Arjan de Nooy zijn o.a. in Het Nederlands Fotomuseum, Fotomuseum Den Haag, Natuurhistorisch Museum, Van Goghhuis, Museum Jan Cunen, Marres, Biënnale Drenthe. Arjan de Nooy gebruikt in zijn artistieke praktijk een combinatie van originele foto’s en gevonden beelden. De verhalen die hij construeert geven de foto’s een kunstmatige context en geven ze daarmee hun betekenis. Een doorlopend project is een fictieve geschiedenis van de Nederlandse fotografie die oeuvres en biografieën presenteert van totaal onbekende, maar desalniettemin belangrijke fotografen. Onderdelen van dit project zijn terug te vinden op denooycollection.com en in de publicaties De facto (2009), Haarscherp (2012) en Party Photographer (2014).