Loading Events
Florida. De politieke swing-state. Het moeraslandparadijs. De toevlucht van overdaad. De toeristenfantasie. De onroerend-goed misleiding. De subtropische koortsdroom. De plek waar beeld en werkelijkheid onafscheidelijk worden. Floridas is de recente serie van de Amerikaanse fotograaf Anastasia Samoylova (Moskou, 1984). Zij heeft deze serie gedocumenteerd in een gelaagd portret van het hedendaagse Florida waarmee ze een dialoog aangaat met het oeuvre van Walker Evans. Zij maakt gebruik van een beeldtaal vergelijkbaar met zijn beelden. Dit jaar is ook het boek Floridas gepubliceerd door de Duitse fotoboekenuitgeverij Steidl. Het boek combineert de hedendaagse foto’s van Samoylova met het historische archief van Walker Evans met afbeeldingen die hij maakte in Florida in de jaren ’30 tot ‘50, verkregen uit de collectie van The Metropolitan Museum of Art in New York.

In 1934 begon Walker Evans met het documenteren van het ‘Amerikaanse leven’ terwijl hij in Florida verbleef. Hij fotografeerde mensen van alle achtergronden, van de hogere klasse tot het nieuwe down-and-out. Hij fotografeerde auto’s en het autolandschap, de architectuur en de Amerikaanse stedelijke smaak. Hij raakte gefascineerd door de stadse straatsfeer en de commercie op zowel kleine als grote schaal en richtte zijn blik op de amusementsindustrie, nepcultuur, slecht onderwijs en religie.

Anastasia Samoylova heeft de afgelopen jaren haar lens op soortgelijke onderwerpen gericht en heeft Florida intensief en uitgebreid gefotografeerd. Van de Keys, een zuidelijkste punt van de staat, tot de grens met Alabama en Georgia. Samoylova maakte de ene na de andere ronddwalende roadtrip, een traditioneel door mannen gedomineerd genre binnen de Amerikaanse fotografie, en breidt met haar werk het veld uit met een vrouwelijk perspectief. Ze portretteert Florida in al zijn intensiteit als een grimmige plek – cultureel, politiek, economisch en klimatologisch. Samoylova toont ​​ deze grimmigheid in de fragiele landschappen, in de precaire toeristenindustrie, in de bloei van de steden en via portretten van de bevolking.

Anastasia Samoylova, Barge, 2021
From the series Floridas  | Archival Pigment Print
127 x 100 cm | Ed. 5 + 2 AP
Er is een zekere leegte achter de glanzende auto’s en ongerepte gepolijste buitenkanten van de wooncomplexen die op de loer liggen in het fotografische werk van Samoylova. Het verbergt zich in de lege ondergelopen garage, in de schaduw van de bomen aan de smetteloze gevels, in theatrale commercials, of in levendige reflecties die de leegte weerspiegelen. De afbeeldingen zijn gelaagd, met subtiele verwijzingen naar zowel de complexe geschiedenis van Florida als naar de manier waarop het is gefotografeerd door anderen, met name door Walker Evans. Samoylova’s  blik is wijds en rechttoe rechtaan, maar haar fotografie onthult niet het hele verhaal – dat moet worden ontdekt door de verschillende referentielagen langzaamaan te ontrafelen.

De fotografie in Floridas lijkt zich ​​op de grens te begeven tussen observerende documentaire fotografie en bewerkte fotocollage. Dat ligt aan de manier waarop Samoylova de weergave van haar onderwerp inkadert, in combinatie met haar intense kleurgebruik, dat een enigszins surrealistische sfeer creëert. Echter, haar werk is niet geënsceneerd, affiches, etalages, borden en gebruiksvoorwerpen worden minutieus geobserveerd, gekadreerd en vastgelegd, soms gebruikmakend van reflecties, als stille herinneringen aan het karakter van de Amerikaanse cultuur als geheel.

Floridas vormt een genuanceerd portret van niet alleen Florida, maar van de hedendaagse VS in bredere zin. ‘Ik geloof dat wat er in de extremen van Florida te zien is, in het hele land gebeurt’, vertelt de kunstenaar. Ze ziet en toont Florida als een geconcentreerde versie van de VS. Met haar levendige heldere beelden en scherpe composities stelt Anastasia Samoylova het uithoudingsvermogen van de iconische verhalen over de American Dream ter discussie.

BIO Anastasia Samoylova
Anastasia Samoylova (Rusland/VS, 1984) woont en werkt tussen Miami en New York.

Haar serie FloodZone (2019), een uitgebreid fotografisch project dat begon in 2016, weerspiegelt en reageert op het probleem van de stijgende zeespiegel in Miami. Floridas is de vervolgserie hierop, het zoomt in op de staat Florida en verkent het in cultureel, politiek, economisch en klimatologisch opzicht. De twee monografieën van Samoylova, FloodZone en Floridas, werden in 2019 en 2022 door Steidl gepubliceerd.

In 2022 werd Samoylova genomineerd voor de Deutsche Börse Photography Foundation Prize wat resulteerde in een tentoonstelling in The Photographer’s Gallery in London (VK). Vanaf juli ’22 is haar project FLoodZone te zien in de uitgebreide solotentoonstelling in het George Eastman Museum in Rochester (VS). In 2021 is haar werk onder andere te zien geweest in Musée des beaux-arts du Locle (CH), Orlando Museum of Art (VS), Chrysler Museum of Art, Norfolk (VS) en HistoryMiami Museum(VS). In 2020 had Anastasia Samoylova haar eerste museale solotentoonstelling van FloodZone in het USF Contemporary Art Museum, Tampa (Florida, VS).

Samoylova heeft tentoongesteld in het Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen en de Kunsthalle Mannheim, Duitsland; en als onderdeel van de Biënnale für aktuelle Fotografie. Andere recente tentoonstellingen zijn onder meer Kunst Haus Wien, Wenen; Perez Art Museum Miami, Museum of Contemporary Photography Chicago, Aperture Foundation New York. Haar werk is opgenomen in de collecties van o.a. het Pérez Art Museum Miami, Museum of Contemporary Photography Chicago en Wilhelm-Hack Museum, evenals diverse particuliere kunstcollecties.

Share This Story, Choose Your Platform!