Loading Events
  • This event has passed.

Eerste solo-show van Valérie Belin in FLATLAND met het allernieuwste werk dat nog nooit in Nederland is getoond.

Valérie Belin (1964, Boulogne-Billancourt) is een van de meest prestigieuze fotografen op dit moment van Frankrijk. Haar eerste soloshow in FLATLAND, ‘Women Imagery’, die op 17 september a.s. opent, toont onder meer haar meest recente werk ‘Modern Royals’ (2020-21) naast een selectie uit haar eerdere monumentale series.

Op 17 september zal Valérie Belin een ‘talk’ houden in de galerie om 15.00 uur. De tentoonstelling bij FLATLAND is te zien vanaf zaterdag 17 september tot en met 29 oktober, 2022.

Zowel in haar allernieuwste werk als in eerdere werken is voelbaar hoe Belin door minimalistische stromingen en conceptuele richtingen (zoals het existentialisme) is beïnvloed.

Belin onderzoekt via het medium fotografie welke culturele processen achter representaties of imago’s aan het werk zijn. Zo reduceert zij portretten en stillevens tot het wezenlijke. Het monumentale formaat waarin ze haar foto’s afdrukt, draagt hieraan bij. In haar allernieuwste serie Modern Royals suggereert zij dat het hier gaat om een reeks sterke, wereldse vrouwen, die ieder op min of meer gelijke wijze schitteren qua schoonheid en persoonlijkheid. Toch blijkt het steeds om hetzelfde model te gaan. Het zijn details, zoals de pose van de hand, de kleur van de ogen, de houding van haar kin die onze blik beïnvloeden en sturen. Phillip Prodger* ziet in dit werk tegelijkertijd “een portret en een stilleven”; een diepe duik in de psychologie van een ‘semi-anonieme’ vrouw en een reflectie op onze samenleving die wordt gekenmerkt door de overconsumptie van beelden. Een groot deel van Belins werk is immers een verraderlijke kritiek op de hedendaagse illusie van perfectie. Verraderlijk, omdat haar werken zo oogverblindend zijn. Echter, door steeds het existentiële te onderzoeken, de paradox te vinden in de schijnwerkelijkheid, houdt Belin ons die ene onoplosbare vraag voor hoe authentiek onze eigen persoonlijkheid is.

Andere werken in ‘Women Imagery’ komen uit haar series ‘China Girls’ (2018), ‘All Star’ (2016), ‘Mannequins’ (2003), ‘Black Women II’ (2006) en ‘Bouquets’ (2008); werken die door Clément Chéroux (hoofd curator fotografie van het MoMA, New York) als ‘the uncanny at work…that which disturbs’ zijn omschreven.

Zowel haar ‘China Girls’ als haar ‘All Star’-series doen dan ook denken aan beelden uit film noir. Dramatisch, fatalistisch, theatraal, cynisch. Het zijn paradoxale figuren; ze verlangen ergens naar, en tegelijkertijd zijn ze machteloos. Overladen met cut-outs uit vintage strips die aangeven dat er iets achter de constructie van schoonheid schuilgaat. Belin toont ons niet alleen helder de processen die deze schijnwereld creëren, maar krijgt gedaan dat wij, als kijker, deze hyperrealiteit hebben omarmd.

Belin exposeerde zowel binnen als buiten Frankrijk in een zeer groot aantal instellingen en musea, waaronder het Centre Pompidou (Parijs), Musée d’Orsay (Parijs), het MoMA (New York), Getty Museum (Los Angeles), Hall Napoléon, Musée du Louvre (Parijs), Ullens Center for Contemporary Art (Beijing) en La Maison Guerlain (Parijs), ‘Femmes en regard’, gecureerd door Jean-Luc Monterosso, oprichter van het MEP (Maison Européenne de la Photographie). Een van haar meest recente tentoonstellingen was Origin Stories: Photography of Africa and its Diaspora, gecureerd door Tiera Ndlovu van het Norton Museum of Art, West Palm Beach in de Verenigde Staten. In Nederland is haar werk tentoongesteld door Huis Marseille (Amsterdam) en De Pont Museum (Tilburg). In 2017 werd ze benoemd tot Ridder in de Orde van Kunst en Letteren (Officier de l’ordre des Arts et des Lettres).

De tentoonstelling bij FLATLAND is te zien vanaf zaterdag 17 september tot en met 29 oktober, 2022.

 

Share This Story, Choose Your Platform!