- This event has passed.
Tiff 2021 – Emerging Belgian Photography
25 June 2021 - 12 September 2021
Elk jaar selecteert het FOMU tien beloftevolle fotografen die in België wonen of werken. Het FOMU neemt hen mee op een traject van een jaar, bestaande uit feedback- en netwerkmomenten, een publicatie in FOMU’s portfoliomagazine .tiff en een groepstentoonstelling in het museum.
Evenals de ‘Belgische fotografie’ is .tiff niet onder één noemer te vatten. Het is een staalkaart van de verscheidenheid en dynamiek van het fotografisch landschap in België. Met .tiff geeft het FOMU opkomend talent een platform naar een breder publiek en netwerk.
FOTOGRAFEN
Aurélie Bayad
‘Met een rauwe beeldtaal, een beetje beenhaar en een uitgesproken radar voor semi-randomness, kneedt Aurélie Bayad (FR, °1994) zichzelf en anderen voor haar camera. Elke vondst kan leiden tot een nieuwe shoot: een liedje, een nieuw accessoire of een locatie doen haar poseren en regisseren. Ze bijt zich in de kijker vast met de dubbelwerkende aantrekkingskracht van voyeurisme, exhibitionisme en internet-intimiteit.’ – Céline Mathieu voor Vice magazine
Sébastien Cuvelier
In Paradise City werpt Sébastien Cuvelier (BE, °1975) een blik op het hedendaagse Iran. Het reisdagboek van zijn oom, die vijftig jaar geleden naar Persepolis afreisde, vormt daarbij de rode draad. Het woord paradijs is van oorsprong verbonden aan het oud-Perzischeparidaia (ommuurde tuin). Sinds de revolutie van 1979 legt de regering haar bevolking echter zware restricties op.
De vele ontmoetingen met jonge Iraniërs raken Cuvelier. Hij ziet de beladen geschiedenis van het land, maar ook het gevoel voor romantiek van de inwoners. Deze ervaringen vertaalt hij in vluchtige, romantische beelden waarmee hij de zoektocht naar het paradijs tracht vast te leggen.
Michiel De Cleene
Met Reference Guide nodigt Michiel De Cleene (BE, °1988) je uit om je weg te zoeken in een web van beelden. Het werk ontvouwt zich als een open systeem waarin je als toeschouwer je eigen verbindingen kan leggen op basis van de kruisverwijzingen die De Cleene aanreikt.
Deze zoektocht is vergelijkbaar met de manier waarop je door een encyclopedie bladert of met een onlinezoekmachine door het internet grasduint. Een beweging die je van hart tot aorta tot chirurg tot scalpel tot mes tot bijl tot bosbeheer kan brengen, om te eindigen bij een zilverberk, of – wanneer je een andere afslag had genomen – bij een windmolen, een olieverfschilderij, de maan of een scheepskiel.
Youqine Lefèvre
The Land of Promises vertrekt vanuit het persoonlijke adoptieverhaal van Youqine Lefèvre (CN, °1993). In 2017 reist ze voor het eerst terug naar China, om de cultuur en geschiedenis van haar geboorteland zelf te ontdekken.
In 1979 voert de Chinese overheideen eenkindpolitiekin, bedoeld om overbevolking tegen te gaan. Deze maatregel leidt tot de massale internationale adoptie van Chinese meisjes. Vanaf 2015 laat de Chinese overheid twee kinderen per gezin toe. Deze generatie meisjes wordt nu volwassen en blijft met onbeantwoorde vragen zitten. Lefèvre kijkt verder dan haar eigen familiearchief en schrijft met The Land of Promiseshaar eigen verhaal.
Lucas Leffler
Lucas Leffler (BE, °1993) begint zijn onderzoek in de archieven van Agfa-Gevaert. Deze fabriek, gelegen in Mortsel, stond bekend als producent van fotorolletjes en ander materiaal voor amateur- en professionele fotografen. Leffler stuit in het bedrijfsarchief op het verhaal van de ‘Zilverbeek’. Een van de werknemers zou een fortuin verdiend hebben door zilver uit de nabijgelegen beek te ontginnen. Dat zilver, een materiaal dat voor verschillende fotografische procedés wordt gebruikt, werd door de fabriek in de beek geloosd. Leffler behandelt geoxideerde staalplaten waarop de fabriekssite te zien is met lichtgevoelige emulsie. Daarnaast maakt hij ook foto’s van de Zilverbeek en drukt ze af met modder uit de beek.
Kamel Moussa
In Graveyard fortheAnonymous volgt Kamel Moussa (TN, °1981) de Tunesische visser Chemseddine Marzoug. Dagelijks sterven mensen tijdens de oversteek van de Middellandse Zee, in hun zoektocht naar een beter leven in Europa. Getroffen door deze tragiek besluit Marzoug de levenloze lichamen die op het strand aanspoelen een waardige laatste rustplaats te geven. Zo geeft hij de nabestaanden ook een plaats om te rouwen. Hij ondersteunt hen om hun leven opnieuw op te bouwen en te werken aan een toekomst met een waardig bestaan. In zijn kielzog maakt Moussa portretten van de mensen die gestrand zijn in dit vagevuur.
Joud Toamah
Steeds meerleggen we kostbare familiemomenten vast met onze smartphones, waardoor een digitaal archief het klassieke fotoalbum vervangt. Joud Toamah (SY, °1992) maakt met haar videowerk gelaagde composities door de verschillende fases van het digitaliseren en delen achter elkaar te zetten. Op die manier vertelt ze een visueel poëtisch verhaal dat het belang van fysieke en digitale ontmoetingen duidelijk maakt. De basis voor dit werk ligt in fotoalbums van haar familie en vrienden uit Syrië en de diaspora.
cargocollective.com/joudtoamah
Josephina van de Water
The lost paracosmist is een animatiefilm van Josephina van de Water (NL, °1985). Zij neemt ons mee naar het imaginaire eiland Paperland. De inwoners zijn een kleurrijke groep dieren die van de Water uit karton maakt. Ze fotografeert de dieren in een decor en scant deze beelden in. Elk frame kleurt ze handmatig in. Na dit arbeidsintensieve proces zet ze alle beelden achter elkaar in een videomontage.
van de Waters personages maken een kinderlijke indruk, maar niets is minder waar. De eilandbewoners worden geconfronteerd met de grote thema’s waar elke samenleving mee worstelt, zoals religie, territoriale geschillen, uitsluiting en ongelijkheid. Op het eerste gezicht een naïeve wereld, die toch heel dicht bij onze realiteit komt.
Erien Withouck
Mondelinge overleveringen en onderbelichte vrouwelijke figuren zijn de inspiratiebronnen voor het werk van Erien Withouck (BE, 1994). Tijdens een reis naar de Shetlandeilanden vertellen de eilandbewoners haar over Selkie, een mythische figuur met een zeehondenvacht waaronder een menselijke gedaante schuilgaat.
Voor On wind knots luistert Withouck naar verhalen op de Noordzeeferry. In één verhaal ontdekt ze de mythische betekenis van knopen en hoe die het weer op zee kunnen beïnvloeden. Een legende vertelt dat vrouwen, zogenaamde heksen, touwen met drie knopen verkochten aan vissers om wind op te wekken. Dit verhaal vormt voor Withouck het uitgangspunt voor een associatieve gedachtestroom.
Ugo Woatzi
Een van de meest unieke eigenschappen van een kameleon is zijn vermogen om van kleur te veranderen en zo op te gaan in zijn omgeving. Voor UgoWoatzi (FR, °1991) is Chameleon een metafoor voor het verbergen van je identiteit. In een heteronormatieve samenleving passen veel mensen zich aan hun omgeving aan. Met behulp van verschillende accessoires creëert Woatzi scènes die het mannelijke in al zijn vormen viert. Met zijn werk wil hij de queer-gemeenschap aanmoedigen om zich te onthullen en met trots te tonen wie ze zijn.
OVER .tiff
.tiff bestaat sinds 2012 en is intussen uitgegroeid tot een internationaal platform dat Belgische fotografie ondersteunt. Sinds 2018 maakt .tiff deel uit van Futures, een samenwerking tussen het FOMU en dertien Europese partners: British Journal of Photography (UK), The Calvert Journal (UK), CAMERA – Centro Italiano per la Fotografia (IT), Hyères Festival (FR), Fotofestiwal Lodz (PL), PHotoESPAÑA (ES), PhotoIreland (IR), Photo Romania Festival (RO), Robert Capa Contemporary Photography Center (HU), Triennial of Photography Hamburg (DE), Void (GR), Tbilisi Photo Festival (GE) and Copenhagen Photo Festival (DK).