Loading Events
  • This event has passed.

Wat is de impact van de alomtegenwoordigheid van beelden op onze ervaring van de werkelijkheid? In samenwerking met het Centraal Museum nodigen we beeldende kunstenaars, fotografen en andere experts op het gebied van beeldcultuur uit om deze vraag gezamenlijk te verkennen.

Kijken we nog wel met het blote oog naar de wereld, of ervaren we deze indirect, via beelden? En wat doet dit met onze ervaring van de werkelijkheid?

De kunstenaars die in de jaren ’60 en ’70 fotorealistisch begonnen te werken behoorden tot de eersten die signaleerden hoe beeldcultuur onze perceptie van de werkelijkheid overnam. Dat was voor deze kunstenaars de reden om niet langer naar geleefde ervaring te schilderen, maar om bestaande afbeeldingen als uitgangspunt voor hun schilderijen te nemen. Met veelal zelf geschoten foto’s als vertrekpunt, werd de realiteit in de geschilderde voorstellingen subtiel gemanipuleerd om de wisselwerking tussen oog, camera en beeld te onderzoeken. Hierdoor wierpen deze kunstenaars de vraag op wat de werkelijkheid eigenlijk is en hoe we deze waarnemen – een vraag die alleen maar relevanter is geworden nu we zelf met onze eigen telefoons kunnen filmen en fotograferen en deze beelden direct via verschillende kanalen delen. Wat kunnen experts op het gebied van fotografie, beeldende kunst en beeldredactie in de journalistiek ons vertellen over de impact van beeldcultuur op onze ervaring van de werkelijkheid?

Bij deze editie van ‘De impact van beeldcultuur’ zijn te gast: Hanneke Grootenboer (kunsthistoricus), Isabelle van Hemert (beeldredacteur De Correspondent) en Tina Farifteh (fotograaf en filmmaker). Vooraf aan het gesprek vindt een inleidend interview plaats met Esmee Postma, gastconservator van Op scherp. De gasten worden geïntroduceerd door een beeldcolumn samengesteld door Femke Rotteveel, directeur van FOTODOK.

SPREKERS

Hanneke Grootenboer is Professor Early Modern Art and Visual Culture bij de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek naar vroegmoderne Nederlandse visuele en materiële cultuur verhoudt zich op kritische en transhistorische wijze tot filosofie en hedendaagse kunstpraktijk, met een focus op onderwerpen als realisme, intimiteit, innerlijkheid en reflectie. Een van haar meest recente boeken, The Pensive Image: Art as a Form of Thinking uit 2021, won in 2023 de Outstanding Monograph Prize van de American Association of Aesthetics. Voor de publicatie van Op scherpschreef zij een essay over richtlijnen voor fotorealistisch kijken.

Isabelle van Hemert is beeldredacteur bij De Correspondent. Ze studeerde fotografie bij de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en besefte meteen dat fotografie voor haar geen doel op zich was. Ze zag en ziet het als een middel om beeldmechanismen en kijkgedrag beter te begrijpen. Naast haar werk bij De Correspondent is ze creatief producent bij Radical Reversibility, een kunstplatform dat de wisselwerking tussen beeld, blik en waarneming onderzoekt.

Tina Farifteh is een Nederlands-Iraanse fotograaf en filmmaker en voltooide een masteropleiding aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en een bacheloropleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In haar werk reflecteert ze op hoe de door de mens gemaakte machtsstructuren als natiestaten en bedrijven de levens van gewone mensen beïnvloeden. Hierbij staat de rol van beelden centraal, en de manier waarop deze onze gedachtes, emoties en gedrag beïnvloeden. Haar korte documentaire Kitten of vluchteling? beleefde in 2023 zijn première tijdens het Nederlands Filmfestival. Hierin onderzoekt ze de werking van empathie: hoe kan het dat we zo empathisch zijn naar de een en zo wreed naar de ander?

MODERATOR
Rubiah Balsem, Directeur en oprichter van Studio Balsem, richt zich op de cruciale rol van kunst en cultuur bij het vormgeven van onze systemen en samenleving. In haar onderzoek naar kunst- en cultuurecosystemen en het integreren van niet-Eurocentrische perspectieven, verkent ze nieuwe wegen in de culturele dialoog. Als strategisch adviseur, bestuurder, curator en lid van advies- en toezichtsraden voor diverse culturele organisaties, waaronder het Buro Stedelijk, OSCAM en Amsterdam Art, streeft ze naar organisaties die nieuwsgierigheid en diverse perspectieven op kunst en cultuur omarmen. Momenteel is Rubiah bezig als kwartiermaker/directeur van een nieuw hedendaags kunstmuseum in oprichting.

Locatie: Centraal Museum – Auditorium (start in de museumwinkel) – Agnietenstraat 1 – 3512 XA Utrecht

Kaartverkoop gaat via het Centraal Museum:

Prijs €19,50 (regulier)
€11 (studentenkaart en CJP)
€3 (Museumkaart, VriendenLoterij VIP-KAART, Vriendenpas, ICOM, Rembrandtkaart, U-Pas

NB Het ticket voor het event is tevens geldig als toegangsticket voor het museum op deze dag. Je kunt daarmee op eigen gelegenheid de tentoonstelling bekijken voor of na het event.

Graag aanmelden via deze link.

Share This Story, Choose Your Platform!