Het Steenbergen Stipendium is sinds 1998 dé prijs voor jong fotografietalent die Nederland kent en gaat sinds de eerste editie samen met een tentoonstelling van het werk van de genomineerden in het Nederlands Fotomuseum.
Genomineerden 2023
Voor Steenbergen Stipendium 2023 hebben juryvoorzitter Munganyende Hélène Christelle, jurylid Alexandre Furtado Melville en jurylid Juul Hondius vijf genomineerden van vier verschillende academies geselecteerd. De genomineerden bieden een duidelijk inzicht in hoe de huidige generatie beeldmakers het medium fotografie toepassen.
De genomineerden zijn:
– Uedia Ballijn – Willem de Kooning Academie, Rotterdam
– Noor Boiten – St. Joost School of Art & Design, Breda
– Aaryan Sinha – Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), Den Haag
– Antonia Valentina – Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam
– Sean Charlton White – Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), Den Haag
Uedia Ballijn – Willem de Kooning Academie, Rotterdam
In Pursuit of Tongo
In Pursuit of Tongo is een project dat de angst om te praten onderzoekt. Deze persoonlijke reis en uitgebreid onderzoek inspireerden de zoektocht naar een tastbare representatie van de essentie van het project – een fysieke ruimte die de bevindingen kon belichamen en materialiseren. Het project maakt gebruik van de ‘Mattenklopper’, een heilig Surinaams symbool dat traditioneel in sieraden wordt geweven. Door dit symbool te gebruiken, wil Uedia de kloof overbruggen tussen de verschillende factoren die ze heeft onderzocht en overwogen.
De installatie dient als een dynamisch platform waar zowel een videodocumentatie als de bewerkte ‘Mattenkloppers’ ontdekt kunnen worden. Het symboliseert een voortdurende dialoog, een overdracht tussen haar verleden, heden en toekomst – een constante uitwisseling en herbeleving van herinneringen.
Noor Boiten – St. Joost School of Art & Design, Breda
I carry all the names I’m given
Hoewel het maatschappelijke debat over genderinclusiviteit is uitgebreid, merkt Noor nog steeds de druk om een label te kiezen. In plaats van een voornaamwoord te kiezen waarmee Noor zich identificeert, wordt het spiegelbeeld ergens anders gezocht. Het werk bestaat uit verschillende onderdelen waarin een samensmelting heeft plaatsgevonden tussen verschillende verhalen, online bronnen en experimentele benaderingen van beeldhouwkunst en video. I carry all the names I’m given gaat over het fictieve leven van een willekeurig JPEG-fotobestand dat door menselijke emoties gaat.
Aaryan Sinha – Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), Den Haag
This isn’t Divide and Conquer
This isn’t Divide and Conquer is een onderzoek van Aaryan Sinha waarin hij het huidige, gevormde Indiase landschap en identiteit heeft vastgelegd aan de hand van verschillende historische gebeurtenissen. In een reis naar oude en nieuwe plaatsen in de grensregio aan Pakistan heeft dit project vorm gekregen; het traceert de sporen en gevolgen van de Britse overheersing. Middels This isn’t Divide and Conquer is de directe en indirecte impact van de scheiding 75 jaar geleden tussen India en Pakistan gevisualiseerd via een moderne invalshoek.
Antonia Valentina – Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam
A call to anyone
Wat Antonia Valentina in A call to anyone presenteert is ver genoeg om nieuw te zijn en dichtbij genoeg om geen vreemde te zijn. In haar onderzoek staan 23-jarigen en het ACTA-gebouw te Amsterdam-Zuid centraal. Op een gedurfde manier weet Antonia Valentia beide onderzoekonderwerpen in beeld te brengen in de huidige tijdsgeest.
Sean Charlton White – Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), Den Haag
Welkom in Nederland: A Visual Study of Western Society Through The Dutch Neoliberal Utopia
Welkom in Nederland is een semi-fictieve satirische documentaire over de Nederlandse neoliberale utopie die meer kan worden uitgebreid naar het Westen. Het project belicht verschillende uitdagingen uit ons verleden, heden en toekomst en onthult en bevraagt de absurditeiten van de Nederlandse samenleving door haar relatie met haar omgeving. Het gebruik van visuele codes van documentairefotografie, waarbij feiten en fictie worden vermengd, levert beelden op waarbij de grenzen tussen feiten en fictie vervagen. Een satire is ontstaan die de traditionele vormen van documentaire uitdaagt en tegelijkertijd onderzoekt hoe Nederlanders hun werkelijkheid opnieuw hebben vormgegeven.