Het getal zeven staat in veel culturen symbool voor eenheid. De zeven moeders en hun verloren zonen die in deze tentoonstelling centraal staan, vertegenwoordigen de gedwongen ontheemding van honderdduizenden Palestijnen met de oprichting van de staat Israël sinds 1948, wat ook wel de Nakba wordt genoemd. De titel van de tentoonstelling, Yawm al-Firak, verwijst naar een eeuwenoud Arabisch gedicht over scheiding en afscheid. Khader verbindt deze literaire traditie met persoonlijke verhalen. Zijn werk raakt universele thema’s als liefde, rouw en veerkracht.
Zoals essayist, filmmaker en activist Susan Sontag schreef in Regarding the Pain of Others (2003) over de kracht van fotografie: “Laat de gruwelijke beelden ons achtervolgen. (…) Ze tonen waartoe mensen in staat zijn—vergeet het niet.” Met zijn foto’s en teksten in deze tentoonstelling vraagt Sakir Khader ons om voorbij de statistieken en politieke retoriek te kijken en de menselijke tol van de Israëlische bezetting te zien. Zijn beelden leggen onverbloemd de gevolgen bloot van onderdrukking en geweld op individuele levens, ongeacht aan welke kant van de scheidslijn we ons bevinden.
Over de kunstenaar
Sakir Khader (NL, 1990) studeerde journalistiek, mediamanagement en communicatie. Na zijn werk als verslaggever en onderzoeksjournalist voor onder andere de Volkskrant, Brandpunt en NOS op 3, richtte hij zich volledig op documentairefotografie en film. Zijn werk, dat draait om de relatie tussen leven en dood in conflictgebieden, werd bekroond met prestigieuze prijzen, waaronder de Zilveren Camera. |