De stad als licht. De Amerikaanse fotograaf Ray K. Metzker werd in 1931 geboren in Milwaukee (Wisconsin), waar hij ook opgroeide. Al vroeg ontwikkelde hij een gevoelsmatige affiniteit met licht, die hem zijn hele carrière bijbleef. De grote steden Chicago en Philadelphia boden hem een wereld aan mogelijkheden om te verkennen. Al snel begon ster te stralen op het terrein waarop zijn tijdgenoten en voorgangers in de jaren vijftig en zestig reeds hun stempel hadden gedrukt. Met name zijn leermeesters Harry Callahan en Aaron Siskind aan het Institute of Design in Chicago, dat in 1937 onder de naam New Bauhaus was opgericht door de Hongaarse kunstenaar en kunstdidacticus László Moholy-Nagy. Op deze opleiding leerde Metzker het accent te leggen op experiment en op het integreren van verschillende disciplines. Als aankomend fotograaf werd hij er uitdrukkelijk gestimuleerd om te creëren, te construeren en te onderzoeken op een complexer niveau dan hij daarvoor had gedaan. De straat werd voor hem een plaats van experiment, van ontdekking van ritmes, verhoudingen en concepten die hem zijn hele leven zijn blijven inspireren. Van het uiterst verstilde beeld van een enkel silhouet op een straat in de stad tot een compositie op grote schaal bestaande uit meerdere beelden en stroken – zijn bevrijde blik stelde Ray K. Metzker in staat tot het bereiken van een groots visueel meesterschap.
Deze expositie bij de A Stichting, de tweede grote solotentoonstelling van Metzker in Europa na Light Lines in het Musée de l’Élysée in Lausanne in 2008, vormt tien jaar na zijn overlijden – op 9 oktober 2014 – een eerbetoon met een presentatie van 114 foto’s. De zwart-witprints, met een ongeëvenaarde rijkdom aan nuances in tonen, zijn door de fotograaf zelf gemaakt. Ze zijn afkomstig uit de Ray K. Metzker Estate in Philadelphia (Pennsylvania) en van Galerie Douches in Parijs, zijn alleenvertegenwoordiger in Europa. Meerdere iconische series zijn hier in de A Stichting bijeengebracht: The Loop (1957-1959), Europe (1960-1961), Early Philadelphia (1962-1964), Pictus Interruptus (1976-1980), City Whispers (1980-1983) en Composites (vanaf 1964).