Galerie Caroline O’Breen presenteert met genoegen glitch, een solotentoonstelling van misha de ridder waarmee het nieuwe tentoonstellingsseizoen wordt geopend op 7 september 2024.
In zijn nieuwste werken, foto’s van uitgewiste graffiti, speelt misha de ridder met de begrippen vernietiging, creatie en transformatie.
We leven in een tijdperk dat sterk wordt beïnvloed door mediavoorstellingen, simulaties en digitale ervaringen. “Substituting the signs of the real for the real” is een concept dat is geïntroduceerd door filosoof Jean Baudrillard. Hij betoogt dat in de moderne samenleving de grens tussen de realiteit en deze kunstmatige werelden is vervaagd. We hebben een wereld van simulacra gecreëerd die soms reëler is dan de werkelijkheid zelf.
De handeling van het wissen kan zowel vernietiging als creatie, transformatie en heruitvinding inhouden – waardoor nieuwe mogelijkheden kunnen ontstaan. glitch reflecteert op het idee van “ongewenste informatie”. Graffiti is een subversieve, spontane vorm van communicatie bedoeld voor de massa. Door het werk van misha de ridder wordt het getransformeerd en opnieuw verbeeld. Gewiste informatie wordt weer informatie, willekeur als surrealistische techniek.
de ridder’s uitgewiste graffiti lijkt vaak abstract, maar bevat haarscherpe details. De tactiliteit van de muren en de diversiteit aan vormen versterken de schilderkunstige kwaliteit van het werk. de ridder’s benadering gaat uiteindelijk over het kijken door de fysieke werkelijkheid heen. In die zin is zijn werk een voortdurende zoektocht naar, in de woorden van de kunstenaar, “onwerkelijke werkelijkheid”.
Glitch is een conceptueel kunstproject, een serie beelden die de grenzen tussen abstracte schilderkunst, fotografie, animatie en protocollaire kunst doet vervagen.
Het project omvat zowel fysieke kunstafdrukken als 50 geanimeerde GIFs die zijn opgeslagen met behulp van een blockchainprotocol. Een intelligent contract maakt de digitale kunst dynamisch: elke keer dat een token wordt verhandeld, verandert het bijbehorende kunstwerk en verdwijnt uiteindelijk, zowel een ode aan als een kritiek op blockchainkunst en de dromen en beloften van crypto.
BIO misha de ridder
misha de ridder (1971, NL) is een beeldend kunstenaar die conceptueel foto- en videowerk maakt over perceptie. Zijn verstilde beelden roepen contemplatie en intimiteit op en nodigen de kijker uit om opnieuw te kijken naar wat we als bekend beschouwen en om onze omgeving te heroverwegen. Realiteit als een daad van diepe verbeelding.
de ridders werk is internationaal tentoongesteld in instellingen als FOAM Photography Museum, Museum of the City of New York, Stedelijk Museum Amsterdam, FOMU Fotomuseum Antwerpen en vele andere. Zijn werk is aangekocht door zowel particuliere als grote openbare collecties, zoals Museum Voorlinden, The Museum of Fine Arts Houston USA, Wienerberger Contemporary Photography Collection Vienna en The Dutch Ministry of Foreign Affairs. de ridder heeft ook zeven monografieën gepubliceerd, o.a. Abendsonne (Schaden 2011), Falaise (Roma 2016), en high up close by (Roma 2019).
Festive opening: Sep 7, 16-19 hrs