Met trots presenteert Foam vanaf 15 oktober de tentoonstelling of life of love of sex of movement of hope, van Liz Johnson Artur. Het werk van Liz Johnson Artur gaat over haar ontmoetingen met mensen die de afgelopen 30 jaar haar pad hebben gekruist. De foto’s van deze ontmoetingen zijn bijeengebracht in de steeds groter wordende verzameling Black Balloon Archive. Met op maat gemaakte fotografische installaties, elk apart ontwikkeld voor een specifieke locatie, deelt ze de verhalen van de ontmoetingen met haar publiek. Na het fotograferen bouwt Johnson Artur haar verhalen vaak op in persoonlijke schetsboeken: in ieder boek plaatst ze afgedrukte foto’s en experimenteert ze door de beelden te voorzien van aantekeningen, door erop te schilderen of erop te schrijven.
Deze boekvorm is voor Johnson Artur waardevol om verschillende redenen. Ze gebruikt het als een bewaarplaats en als middel om de verhalen van haar foto’s tot leven te laten komen. Het biedt haar ook een platform om te experimenteren met papier, materialen en de mogelijke toepassingen van haar foto’s. Hier speelt ze met textuur en onderzoekt ze welke invloed het materiaal heeft op de perceptie van de foto. Dit is een essentieel aspect in het doorgronden van het werk.
Geen details
Het afgelopen jaar heeft Johnson Artur vijf presentaties ontwikkeld voor de tentoonstellingsruimtes van Foam. Slechts één van de tentoongestelde werken is voorzien van een titel, datum of andere omschrijving. Dit is typerend voor haar werk: door namen, titels en data weg te laten, elimineert Johnson Artur de grenzen van de waarneming van de kijker. Het beeld op de foto staat daarmee op zichzelf. Waar veel kunstenaars of fotografen vasthouden aan het geven van een context voor hun verhaal, gelooft Johnson Artur dat het weglaten van details de bezoeker juist aanmoedigt om de eigen persoonlijke ontmoeting met het werk te ondergaan, of liever nog: met het verhaal, de situatie of de persoon op de foto. |