In haar lezing bij Pennings Foundation zal Pauline Terreehorst ingaan op het begrip Tijd, zoals dat wordt gebruikt in fotografie, film en video-installaties. Zowel de positie van een maker als die van een toeschouwer komen daarbij aan bod. Wanneer is er sprake van een betekenisvolle ervaring? Ze zal hierbij ingaan op werk waarover ze eerder schreef, zoals van Johan van der Keuken, Raymond Depardon en Koen Wessing. Maar ook op dat van filmer/kunstenaar Steve McQueen.
Pauline Terreehorst is filmtheoreticus. Ze werkte als universitair docent, journalist, adviseur en bestuurder. Ze was onder meer directeur van het Centraal Museum Utrecht en theaterdirecteur in Natlab in Eindhoven, waar ze verschillende exposities en presentaties met fotografie en videokunst organiseerde en de samenhang met film heeft benadrukt. Ze heeft gepubliceerd over film, fotografie, nieuwe media, mode en stedelijk leven, onder meer in de Volkskrant. Haar laatste boek is ‘Het geheim van de Gucci-koffer. Hoe de adel uit Midden-Europa verdween.’ Onlangs schreef ze inleidingen bij het werk van Jan van IJken (Planktonium) en Norbert van Onna (Portraits of a building).
—