- This event has passed.
Jeroen Hofman & Robin de Puy – Redders op Zee
23 February 2024 - 6 October 2024
Het Scheepvaartmuseum presenteert vanaf 23 februari de nieuwe tentoonstelling Redders op Zee: 200 jaar KNRM met fotografie van Jeroen Hofman en Robin de Puy. In 2024 bestaat de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij tweehonderd jaar. De tentoonstelling zet deze organisatie centraal, met vrijwilligers die hun leven riskeren om mensen in nood op zee te redden.
In beeld gebracht
De Nederlandse topfotografen Jeroen Hofman (1976) en Robin de Puy (1986) hebben in opdracht de reddingmaatschappij vanuit hun eigen visie vastgelegd. Hofman studeerde fotografie aan KABK in Den Haag en won al twee keer in zijn carrière de Zilveren Camera. Hofman heeft de locaties, de vloot en de omgeving van de reddingstations in beeld gebracht vanuit zijn favoriete perspectief: van bovenaf.
De vrijwilligers zijn geportretteerd door De Puy: zonder hun droogpakken en reddingsvesten, maar als zichzelf in hun dagelijks leven. Het gezicht van de redder, zonder feloranje afleiding, maar wel bij het water; de plek die hun thuis is. De Puy volgde haar opleiding aan de Rotterdam Photo Academy, en won meermaals de Nederlandse portretprijs en de Rabo Photographic Portrait Prize.
Eerste vrouwelijke redder
Opvallend is de foto van Corrie van der Haven-Eikelenboom (1936), geportretteerd door De Puy. Zij was de allereerste vrouwelijke redder van de KNRM. In 1972 meldde zij zich bij Burghsluis, het huidige reddingstation Neeltje Jans. Jarenlang was zij de enige vrouwelijke redder in het land, anno 2024 kent het varende team van de KNRM 25 vrouwen.
Een blik naar de toekomst
Algemeen directeur Michael Huijser van Het Scheepvaartmuseum: “Het idee voor deze fotografie is ontstaan uit de gezamenlijke wens om voor het jubileum meer te maken dan alleen een historisch overzicht. We wilden een levendig beeld creëren van het heden, dat geworteld is in een rijk verleden. Hofman, die de KNRM als onderdeel van onze kustlijnen en binnenwateren heeft vastgelegd met de precisie van een moderne schilder en De Puy, met haar intieme portretten, brengt ons dichter bij de mens achter de redder; zij onthult de redders in hun dagelijkse gedaante.”
___