James Barnor – Studio of Life geeft een overzicht van James Barnors (1929, Ghana) indrukwekkende carrière. Zijn veelzijdige talent en invloedrijke beelden, maken hem tot een pionier in de fotografiegeschiedenis. Deze tentoonstelling belicht niet alleen Barnors rijke oeuvre, maar ook de culturele verbindingen tussen Accra, Londen en Antwerpen.
Barnor opent in 1949 zijn fotostudio in de Ghanese hoofdstad Accra. Meer dan enkel een studio wordt Ever Young een ontmoetingsplaats voor jonge Ghanezen die naar vrijheid snakken van het Brits koloniaal bewind. Vanaf 1951 werkt Barnor als één van de eerste fotojournalisten voor lokale media. Zijn studiowerk en straatfotografie tonen de trots en het plezier van een bruisend Accra op de drempel van onafhankelijkheid.
In 1959, twee jaar na de onafhankelijkheid van Ghana, trekt Barnor naar het Verenigd Koninkrijk. De beelden die hij daar maakt, geven een unieke inkijk in het leven van de zwarte diaspora. Het is in Londen en Kent dat hij de mogelijkheden van de kleurenfotografie ontdekt. Vanaf 1961 vervolmaakt hij zijn vakmanschap aan de Medway College of Art. Later werkt hij ook voor Colour Processing laboratories, een labo voor kleurenfotografie in Kent. Ondertussen is hij als lifestylefotograaf aan de slag bij het Zuid-Afrikaanse magazine Drum. Verschillende van zijn glamoureuze portretten van zwarte modellen sieren de covers van het populaire tijdschrift.
In 1969 verblijft James Barnor enkele maanden in België. In Mortsel, vlakbij Antwerpen volgt hij een opleiding bij de Agfacolorschool, waar hij het unieke ontwikkelproces van Agfa-Gevaert onder de knie krijgt. Na een decennium waarin hij zijn fotografische vakmanschap artistiek en technisch heeft verfijnd, keert hij in 1970 terug naar Ghana. Hij opent in Accra het eerste laboratorium voor kleurenfotografie en wordt vertegenwoordiger van Agfa-Gevaert.
Drie jaar later opent Barnor zijn Studio X23 en fotografeert hij de kleurrijke en tumultueuze jaren 1970 en 1980 in Ghana. In deze periode komt Barnors passie voor muziek steeds meer op de voorgrond. Hij portretteert muzikanten voor iconische platenhoezen en wordt manager van de muziekband Fee Hii. In 1994 verhuist hij terug naar Londen waarop hij tot op heden woont.
De voorbije jaren kreeg James Barnor steeds meer internationale erkenning. Zijn oeuvre weerspiegelt dan ook belangrijke omwentelingen in de 20ste eeuw. Studio of Life brengt niet alleen een overzicht van Barnors werk, maar toont ook een stuk wereldgeschiedenis vanuit een perspectief dat lang onderbelicht bleef.