Van 29 november tot en met 27 december 2024 heeft Gallery WM de eer om “Time of the Signs” te presenteren, een suggestieve nieuwe tentoonstelling van de Nederlands-Australische kunstenaar Henri van Noordenburg (geb. 1967, Amersfoort). Van Noordenburg staat bekend om zijn unieke proces van het handmatig snijden van inkjetprints. Hij nodigt kijkers uit om getuige te zijn van landschappen die meditatieve schoonheid naast symbolische, soms nachtmerrieachtige, verwijzingen naar de menselijke industriële impact plaatsen. De openingsreceptie vindt plaats op vrijdag 29 november van 17:00 tot 19:00 uur in Gallery WM, Elandsgracht 35, 1016 TN Amsterdam.
Het werk van Henri van Noordenburg is sterk proces gedreven, waarbij elk stuk dient als een afdruk van zowel persoonlijke meditatie als historische contemplatie. Zijn gebruik van een reductietechniek, verwant aan sgraffito, onthult ingewikkelde lagen onder het oppervlak van de inkjetprints die hij gebruikt. Hij snijdt nauwkeurig in deze prints met behulp van verschillende gereedschappen, waardoor contrasten tussen licht en donker ontstaan die de aandacht vestigen op de lucht en de oceaan. Deze atmosferische landschappen schommelen vaak tussen sereen en onheilspellend, en verkennen thema’s als overleving, vernietiging en vernieuwing.
Snijden, schrapen, wrijven en schuren: dit zijn de methoden die van Noordenburgs rituele benadering definiëren. Zijn proces, vaak ingesteld op de muzikale cadans van Max Richters minimalistische composities, weerspiegelt de golvende spanning van zowel de muziek als de natuurlijke wereld. De creatie van elk werk wordt geleid door persoonlijke emotie en de structuur van Richters “Exiles”-album, dat zich leent voor de langzame, ritmische gebaren die van Noordenburgs stukken vormgeven. Elke dag ontstaat er een nieuw werk, dat de eb en vloed van de emotionele staat van de artiest en de resonantie van de muziek weerspiegelt.
“Time of the Signs” onderzoekt de langdurige impact van menselijke activiteit op natuurlijke landschappen en biedt een visuele dialoog met de Nederlandse Gouden Eeuw en zijn dichtheid aan symboliek. Door landschappen te manipuleren, onderzoekt van Noordenburg de effecten van de industrie en werpt hij een kritische blik op de toekomst van de mensheid. Tegelijkertijd belichaamt de tentoonstelling een verlangen naar een terugkeer naar de goddelijkheid van de natuur – niet in religieuze zin, maar als een herovering van haar intrinsieke waarde en kracht. De resultaten zijn landschappen die lijken te wankelen op de rand van ineenstorting of vernieuwing, gevormd door het gewicht van menselijke invloed.
Van Noordenburgs carrière beslaat meer dan drie decennia, met tentoonstellingen in Europa, Australië en de Verenigde Staten. Hij heeft een Master of Fine Arts in Fotografie en Theater en woont momenteel in Australië, waar hij zijn unieke mix van fotografie- en graveertechnieken blijft ontwikkelen. Zijn werken zijn verzameld door prestigieuze instellingen zoals het Los Angeles County Museum of Art (LACMA) en talloze regionale galerieën in heel Australië.