Loading Events

Van 16 januari tot 13 maart 2025 presenteert Contretype unloadingoverdrive, de eerste tentoonstelling van François Bellabas in België. François Bellabas werkt tussen Parijs en Los Angeles en heeft een complex oeuvre ontwikkeld waarin het fotografische beeld door digitale technologieën en kunstmatige intelligentie wordt getransformeerd tot een beeldend en gevoelig gegeven.

François Bellabas is afgestudeerd aan de École Supérieure d’Art de Lorraine (ESAL) en de École Nationale Supérieure de la Photographie d’Arles. Hij won de Prix Découverte de la Fondation Louis Roederer op de Rencontres de la Photographie d’Arles in 2024 met zijn project Electronic Legacy. Gepassioneerd door technologie en techniek is hij medeoprichter van het Gourau & Phong laboratorium voor digitale experimenten en creatie, en in zijn werk verkent hij de meervoudige realiteiten die het fotografische medium voortbrengt.

Traditionele fotografie, geworteld in een menselijke en tijdsgebonden context, legt de ontmoeting vast tussen een onderwerp, zelfs als dat ver van de werkelijkheid afstaat, en licht. Omgekeerd genereert kunstmatige intelligentie beelden op basis van algoritmes en gegevens, zonder echt begrip van de omgevingen die ze creëert. Voor François Bellabas is AI niet alleen een verleidelijk of bedreigend hulpmiddel, dat zowel verontrustende als spectaculaire beelden kan produceren en onze relatie met kijken en representatie op zijn kop kan zetten. Door de grenzen tussen het reële en het virtuele te doen vervagen en stromen van gedematerialiseerde en organische beelden te genereren, biedt AI een nieuwe manier om onze kennis, onze praktijken en ons denken te verrijken.

Veel van zijn werk vindt zijn oorsprong in Motorstudies, een uitgebreide database van foto’s, video’s en 3D-scans die Bellabas sinds 2016 aan het ontwikkelen is. De database is het resultaat van zijn reizen door Los Angeles en documenteert een stedelijk weefsel dat is gevormd door de motorisering van de samenleving. Het weerspiegelt zowel een diepe fascinatie voor de visuele verbeelding van Californië als een bezorgdheid over een horizontaal landschap, een cliché van de westerse cultuur en een metafoor voor het postmoderne individu. Bellabas’ visuele en artistieke onderzoek bestaat uit het herwerken van deze beelden met behulp van AI door middel van opeenvolgende handelingen, waarbij hij het oorspronkelijke beeld deconstrueert en tegelijkertijd de mogelijke evoluties onderzoekt. Op deze manier creëert Bellabas nieuwe fotografische artefacten die onze percepties in vraag stellen en onze kennis en verbeelding uitdagen.

De tentoonstelling unloadingoverdrive is opgebouwd rond deze artefacten en neemt de vorm aan van een installatie waarin video’s, foto’s, sculpturen en interactieve digitale omgevingen met elkaar interageren. Deze unieke ruimte-tijd, gelegen op de grens tussen de fysieke en virtuele wereld, nodigt bezoekers uit om gebieden te verkennen waar deze twee dimensies voortdurend met elkaar verweven zijn, in een steeds veranderende visuele stroom. De tentoonstelling wil de hedendaagse menselijke conditie weerspiegelen, doorkruist door een veelheid aan netwerken – van wegen tot het internet, van het meest materiële tot het meest immateriële. De titel, unloadingoverdrive, roept een geheugen op dat voortdurend opnieuw wordt geformatteerd en leeggemaakt om vervolgens weer te worden gevuld, terwijl er sporen van elke inhoud achterblijven, als een afdruk.

 

Deel dit event

Go to Top