Van 29 februari t/m 24 maart wordt het Rietveldpaviljoen een Kunstfabriek
DE KUNSTFABRIEK
De Kunstfabriek gaat over het maken van beeldmateriaal op verschillende manieren. Met de Camera Obscura, in de DOKA, met behulp van kunstmatige intelligentie en… met een ambachtelijke letterpers. De Kunstfabriek is ook een werkplaats waar je als bezoeker zelf aan de slag kunt. Dit is er te zien en te doen in de Kunstfabriek:
De Camera Obscura van Aleid Denier van der Gon en haar fotoserie Urban Flowers
Wat gebeurt er als we de controle loslaten? In 2021 bouwde Aleid Denier van der Gon een Camera Obscura van 2 x 2 x 2 meter. Het is een intense ervaring om in volledige duisternis de camera te betreden en het lichtgevoelige papier op te hangen waarop gedurende een bepaalde tijdspanne van alles kan gebeuren. Stel jezelf open voor het toeval en er ontstaan onvoorziene mogelijkheden die je horizon verbreden. Elke foto is uniek.
De coronatijd was het startpunt van Urban Flowers: ‘We bleven massaal thuis; af en toe gingen we wandelen in een park of nabijgelegen bos. Ik maakte foto’s van bloemen die ik in de stad vond. Ze staan voor natuur maar ook voor kwetsbaarheid’.
Ervaar de foto’s op afstand en van dichtbij. Ontdek de schoonheid van details en kleine imperfecties: I invite you to come closer.
Welkom in de DOKA, de donkere kamer waar je zelf analoge foto’s ontwikkelt en afdrukt met een fotograaf van de Fotobond
In een DOKA experimenteer je met technieken, zoals contrast, belichting en filters. Je bewerkt foto’s door ze te vergroten of te verkleinen, doordrukken of tegenhouden. Je leert de basisprincipes van fotografie: licht, scherpte en compositie.
De DOKA is een belangrijk onderdeel van de geschiedenis, de cultuur van de fotografie en bovenal een magische plek: laat de pixels achter je en geef je creativiteit vrij baan om je eigen kunstwerken te maken. Elke dag kun je het hier zelf uitproberen.
Op zaterdag 9, 16 en 23 maart is er ook een demonstratie Wet Plating; een fotografische techniek, bedacht in 1851. De fotograaf bedekt een glazen of metalen plaat met een lichtgevoelige emulsie, stopt de plaat snel in je camera, maakt een foto en ontwikkelt de plaat voordat hij opdroogt!
De wonderlijke reis van Nico Brons
Nico Brons is fotograaf, die met zijn werk constant de grenzen verkent van wat mogelijk is. Hij beweegt zich tussen traditie en vernieuwing en schuwt daarbij de nieuwste middelen niet. Naast zijn meer traditionele manier van fotograferen, experimenteert Brons ook regelmatig met smartphonefotografie en kunstmatige intelligentie.
Brons schiep met behulp van die kunstmatige intelligentie en zijn eigen verbeelding de fictieve planeet Bonbonbona. Samen met dichter en schrijver Twan Vet neemt hij je mee op doortocht in die wondere wereld. Ga mee op deze verkenningstocht, die in een tijd van oorlog en ellende een tegenwicht biedt van vrede, vreugde en troost!
Emotional Intelligence in Beeld
Emoties maken ons, mensen, tot wie we zijn: wezens van vlees en bloed, met gevoelens, bewustzijn en gedachten. Hier staat Kunstmatige Intelligentie haast haaks tegenover: een computergestuurd programma, dat op basis van verzamelde informatie tekst en beeld kan genereren.
In de Emotiehokjes komen die twee werelden echter samen! Speciaal voor het Rietveldpaviljoen programmeerde masterstudent Kunstmatige Intelligentie Rowan Woering een applicatie waarin kunstmatige intelligentie menselijke emoties verbeeldt. Aan de hand van vier basisemoties die verdeeld zijn over de vier Emotiehokjes, beschouw je eerst hoe kunstenaars de emoties Angst, Vreugde, Verdriet en Schaamte in hun schilderijen en beelden hebben weergegeven.
Daarna mag je zelf aan de slag met één emotie en creëer je met behulp van de applicatie Emotional Intelligence in Beeld je eigen plaatje! Dan bepaal je zelf het antwoord op de vraag: kan Kunstmatige Intelligentie eigenlijk menselijke emoties verbeelden?
Tiny Risselada en de Letterpers
Tiny Risselada studeerde aan de Kunstacademie ArtEZ, liep stage bij Pentagram in Londen, het grootste ontwerpbureau ter wereld, en werkte bij twee ontwerpbureaus in Amsterdam.
Voor de geboorte van haar dochter maakte ze een geboortekaartje met een ambachtelijke boekdrukwijze, al hip in Amerika, maar in Nederland nog amper doorgedrongen. Risselada begon een blog over het werken met inkt en letters. Niet veel later was er de drukkerij en ontwerpstudio Letterpers.
Letterpersen is het verdiept drukken van kleur in papier, waardoor er reliëf ontstaat. Per kleur en per kant wordt er een drukplaat gemaakt. De plaat klik je op de pers en samen met het papier, de kleur en de plaat druk je de verdieping erin. Er wordt met de hand gewerkt op ‘degels’ (drukpersen) van tussen de 70 en 130 jaar oud!
Ervaar dit pure ambacht zelf door met de Letterpers een kaartje te maken.