De foto‘s van beeldend kunstenaar Chantal Elisabeth Ariëns brengen de kracht van ons menselijk innerlijk samen met onze sierlijke, fragiele, fysieke buitenkant. De tactiliteit van couture, voile en veren wordt door elegante vrouwen betoont en werpt licht op ons gevoelsleven, waar we op de drempel staan tussen daad, droom, en verlangen. Met haar visuele verhalen is Ariëns in staat om beweging en sereniteit in hetzelfde moment weer te geven en ons mee te voeren naar een tussenwereld waar onze ziel, bewustzijn en dromen rondzwerven. Haar werk toont momenten die tegelijk nu en eeuwig zijn, evenals gevuld met licht en schaduw.
De beelden lijken vaak iets aan te kondigen dat nog moet komen, ze zijn slechts een inademing vlak voor het moment suprême. De bezieling van deze doorschijnende momenten is waar we zo intens naar verlangen, en Ariëns weet precies hoe ze dit in haar foto‘s moet vertalen.
Ariëns‘ werk ademt vrijheid en onafhankelijkheid. Haar autonome werkwijze en haar manier van couture fotograferen, dit laatste soms in nauwe samenwerking, vullen elkaar aan. Het unieke van haar autonome en modefotografie wordt versterkt doordat ze werkt met fotopolymeeretsen: een oude druktechniek. In dit tijdrovende en handmatige proces gebruikt de kunstenaar een drukplaat belicht met fotopolymeerfilm, waarna ze inkt met haar handen aanbrengt om de beelden tot leven te brengen. Dit proces stelt haar in staat om te werken als een schilder, ze strijkt laag over laag met haar hand zodat de inkt zich verspreidt over de kunstafdrukken. Het beeld verschijnt letterlijk onder haar handen, waardoor ze intuïtief subtiliteit en verfijning kan aanbrengen. Dit handwerk zorgt ervoor dat Ariëns maximale ruimte creëert voor het beslissende moment; het moment waarop ze de levendigheid en ziel in haar beelden herkent. En zo vangt, grijpt en omarmt ze het juiste beeld, het kunstwerk, keer op keer.