Ad van Denderen (1943) is geboren en getogen in Zeist. Nieuwsgierig naar wat er buiten zijn geboorteplaats te beleven viel: ‘Als puber sloeg de verveling toe’, trok hij op jonge leeftijd de wereld in. Met een camera op zak reisde hij naar India en toen hij na een jaar terugkeerde, kreeg hij zijn eerste tentoonstelling in Slot Zeist, om daarna weer op pad te gaan naar andere verre bestemmingen.
Van Denderen maakte de afgelopen decennia – zijn carrière omspant bijna zestig jaar – o.a. naam met grote documentaires over het Midden-Oosten en Afrika en over migranten aan de buitengrenzen van Fort Europa. Zijn werk maakte nationaal en internationaal grote indruk. Niet alleen door zijn scherpe oog, maar ook door zijn vermogen het vertrouwen te winnen van wat of wie voor zijn lens kwam. Een gave die zijn hele loopbaan glans zou geven.
In de loop der jaren veranderde zijn beeldtaal. Hij schakelde over van zwartwit naar kleur, zijn beeldtaal werd afstandelijker, abstracter.
Voor zijn serie Go No Go reisde Ad van Denderen tussen 1986 en 2002 langs de randen van Europa en deed dat vervolgens nog eens vier jaar lang voor So Blue So Blue (2003-2007, nu in kleur). Hij reisde meer dan tien keer naar Israël, wat resulteerde in Peace in the Holy Land (1997), Martyr-ship (2004) en Stone (2017). Afrika bezocht hij voor de eerste keer in 1984 tijdens een 12.000 kilometer lange reis van Caïro naar Kaapstad, waarna hij er meerdere malen terugkeerde: Welkom, Zuid-Afrika (1991), Welkom Today (2017).
Fascinerend is zijn intensieve en betrokken werkwijze en zijn oog voor vorm, structuur en compositie; opgeleid als grafisch vormgever was Van Denderen niet op zoek naar het laatste nieuws, maar wel geïnteresseerd in de achterliggende processen en structuren. Opvallend is ook zijn vermogen om steeds opnieuw zichzelf uit te vinden. Daardoor ontwikkelde zijn werk zich van meer klassieke reportages naar een conceptuele beeldtaal. Reflectie en verbeelding werden belangrijker dan registratie en zo verschoof hij de grenzen van de documentaire fotografie. Zijn werk is in Nederland aangekocht door het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum Amsterdam, het Fries Museum en het Nederlands Fotomuseum, waar binnenkort ook zijn archief zal worden ondergebracht. Daarnaast hebben musea in o.a. Italië, Zwitserland, Frankrijk en Spanje zijn werk verworven.
Ad van Denderen is na veel omzwervingen terug op de plek waar zestig jaar geleden zijn imponerende loopbaan begon. Al is een groot deel van zijn werk in het buitenland gemaakt, Van Denderen fotografeerde vanzelfsprekend ook in Nederland, ook in Zeist.
Van 3 september t/m 3 november is een selectie van zijn veelzijdige werk niet alleen te zien maar ook te koop in Slot Zeist. Tijdens de expositie is een film te zien over het leven en werk van Ad van Denderen. Meer informatie voor openingstijden en prijzen.
Meet & Greet
Op zondag 29 september en 13 oktober vindt een Meet & Greet plaats in de expositiezaal tussen 14.00 uur en 15.30 uur. De kunstenaar is dan aanwezig om toelichting te geven bij zijn werken. U betaalt de reguliere entreeprijs.