Op woensdag 21 december zit Photo31 aan tafel met conceptueel portretfotograaf Vivian Keulards. Een uur lang wordt er gesproken haar over de verhalen achter haar foto’s en de verschillende thema’s die in haar werk naar voren komen.
Vivian studeerde in 2009 af aan de Fotoacademie in Amsterdam. Haar werk was te zien in diverse musea en op fotofestivals van Naarden tot New York. In haar fotografie staat de mens centraal waarbij kinderen en jongvolwassenen een belangrijke rol spelen. Ook mensen die wat extra aandacht in de maatschappij nodig hebben, kunnen rekenen op haar belangstelling. Haar foto’s gaan vaak gepaard met tekst. De laatste tijd gaat zij regelmatig samenwerkingen aan binnen andere kunstdisciplines zoals de theaterwereld, keramisten, schrijvers en dichters.
Naast haar werk in opdracht heeft Vivian een aantal langlopende autonome projecten gemaakt. Samen met haar gezin woonde de fotograaf drie jaar in Amerika. Haar leven daar vormde de basis voor een persoonlijke ontdekkingstocht. Het project Bloody Mary en Sloppy Joe bestaat uit combinaties tussen mensen en stills van vervreemdende plekken. Hiermee gaf ze haar omgeving betekenis en fotografeerde zij droombeelden tot herinneringen.
Zeer indrukwekkend is het boek ‘Voor Hans’, dat in 2019 verscheen. In het boek gaat ze op zoek naar haar veel te jong overleden broer. Hans was eerst gokverslaafd en raakte op latere leeftijd verslaafd aan drugs. Hij was jaren clean, maar viel uiteindelijk weer terug. Op achtendertigjarige leeftijd overleed hij tijdens een terugval aan de gevolgen van drugsgebruik. In haar project ging ze terug naar hun kindertijd, de periode waarin zij samen opgroeiden en de eerste afslagen in hun leven namen. Het boek ‘Voor Hans’ begint in Berlijn in de kamer waar hij veertien jaar geleden overleed. Hier startte Vivian haar zoektocht. Met het project wil zij het cliché van de uitgemergelde, verwaarloosde verslaafde met de naald nog in zijn arm doorbreken. “Achter elke verslaafde zit een mens zoals jij of ik. Mijn broer was ondernemer, getrouwd en had kinderen. Een slimme vent die van mooie kleding hield en er goed uit zag. De scheidslijn tussen wel en niet verslaafd zijn is dun”, vertelt zij in een interview met Pf.
“It’s not what you look at that matters, it’s what you see” een quote van de filosoof Henry David Thoreau die Vivian op het lijf geschreven is. Hoe kijk je naar de wereld? Welke rugzak draag jij met je mee? Deze vragen zetten Vivian aan om taboes te doorbreken en moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken.