Tentoonstelling en prijsuitreiking in oktober 2020

 Het Nederlands Fotomuseum presenteert vanaf 2 oktober 2020 de Somfy Photography Award (SPA) 2020 met nieuw werk van de negen genomineerde fotografen: Roderik Henderson, Géraldine Jeanjean, Stephan Keppel, Matthieu Litt, Antoinette Nausikaã, Martine Stig, Dustin Thierry, Maarten Tromp en Jordi Ruiz Cirera. Somfy Photography Award (SPA) is een tweejaarlijkse internationale fotografieprijs die professionele fotografen de gelegenheid biedt om nieuw werk te maken over een van tevoren bepaald thema.

 In november 2019 zijn negen kandidaten genomineerd. Deze kandidaten werken momenteel aan nieuw werk binnen het thema ‘Gimme Shelter’. Het werk dat zij voor de Award maken wordt dit najaar samengebracht in een groepstentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum. Aan de hand daarvan kiest een internationale vakjury een eerste en tweede winnaar. De prijzen bestaan respectievelijk vijftienduizend en vijfduizend euro. Voor het maken van nieuw werk is een budget van tweeduizend euro per fotograaf beschikbaar. Op 23 oktober 2020 worden de winnaars in het Nederlands Fotomuseum bekend gemaakt.

 “We zijn zeer verheugd dat we de resultaten van de SomfyPhotography Award 2020 in ons huis kunnen tonen’, zegt Birgit Donker, directeur van het Nederlands Fotomuseum. ‘Met het werkbudget dat de fotografen ontvangen, kunnen zij nieuw werk maken. En nu dus ook tonen aan het publiek. Op die manier willen wij samen met Somfy bijdragen aan de ontwikkeling van bewezen talent.’

Somfy-award-2020 

Genomineerden Somfy Photography Award 2020 © Bas Losekoot

Van Links naar rechts:  Géraldine Jeanjean, Jordi Ruiz Cirera, , Matthieu Litt, Maarten Tromp, Martine Stig, Stephan Keppel, Antoinette Nausikaã, Roderik Henderson en Dustin Thierry.

 

Met de Somfy Photography Award wil Somfy op een inspirerende en creatieve manier haar bijdrage aan het comfort en welbevinden van mensen tot uitdrukking brengen. Het internationale Somfy maakt innovatieve, technische producten die alles rond zon- en lichtmanagement regelen voor mensen in gebouwen. Bij de ontwikkeling, productie en toepassing van de techniek staat de mens centraal. Met het in het leven roepen van de Somfy Photography Award en het partnership met het Nederlands Fotomuseum is er een internationaal fotografiepodium gecreëerd dat een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de fotografie in Nederland.

Tentoonstelling en bekendmaking winnaars

Op 23 oktober 2020 maakt een internationale vakjury bestaande uitFrits Gierstberg (voorzitter), Menno Kooistra (architect van De Tank), Dana Lixenberg (fotograaf), Thomas Seelig (curator/hoofd fotocollectie Museum Folkwang in Essen, Duitsland), Stephan Vanfleteren (fotograaf) de eerste en tweede winnaar bekend.

Deze bekendmaking vindt plaats in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, waar het werk van alle genomineerden vanaf 2 oktober te zien zal zijn in de tentoonstelling Somfy Photography Award 2020 | Gimme Shelter.

Over het thema ‘Gimme Shelter’

Het thema van de Somfy Photography Award 2020 is ‘Gimme Shelter’: ‘Shelter’ is een overkoepelende, allesomvattende basisbehoefte voor mens en dier: bescherming, beschutting, veiligheid en troost. ‘Shelter’ manifesteert zich niet alleen in fabrieken, kantoren, scholen, woningen en ziekenhuizen, maar ook in de kartonnen doos van de dakloze, de omarming van geliefden, de moeder die haar kind koestert. Somfy zorgt voor ‘shelter’ door in gebouwen comfort, welbevinden en duurzaamheid te realiseren.

 

De negen genomineerden

Roderik Henderson (NL) portretteert een alleenstaande man in een afgelegen en geïmproviseerd huis, net buiten de woestijnstad Copiapo in Noord Chili. Henderson fotografeert in 3D en speelt een spel met het documentaire karakter van zijn medium.  

 

Géraldine Jeanjean (NL) richt zich op de fysieke en symbolische functie van glas waar het gaat om de scheiding tussen binnen en buiten, veilig en onveilig.

Stephan Keppel (NL) focust op een fotografisch en print technisch onderzoek naar schuilplaatsen en de sporen daarvan in Amsterdam zoals die tijdens de Koude Oorlog zijn ingericht.

 

Matthieu Litt (B) verkent het terrein ‘Ry-Ponet’ bij een kleine rivier in het grootstedelijk gebied van de Belgische stad Luik. Deze groene long is een symbool van verzet en een schuilplaats voor mens en dier.

 

Antoinette Nausikaã (NL) kiest de rivier Seine bij Parijs als werkruimte om daar op een visuele manier het gevoel op te roepenvan onderdak en verbinding met de natuur die de Seine oorspronkelijk aan de stad bood.

Martine Stig (NL) stelt ‘onzichtbaarheid als een mensenrecht’ centraal. Hoe zien computers ons, lezen ze ons? Zijn ze bevooroordeeld? Kunnen we de machine voor de gek houden?

 

Dustin Thierry (NL) fotografeert een verscheidenheid aan personen in Nederland en op Curaçao fotograferen, onder wie zowel  ‘millennials’ als de volgende, ‘Generation Z’. Hij onderzoekt daarmee de tweedeling tussen jonge mensen die door de scheuren van de samenleving vallen en degenen die succes hebben.

 

Maarten Tromp (NL) creëert een serie portretten van primaten in opvangcentra in Nederland, Spanje en Indonesië. Hoe verhouden we ons als mensen tot de wereld waarin we leven? En wat vertellen de portretten ons over de manier waarop we naar deze dieren kijken?

 

Jordi Ruiz Cicera (UK/Mex) fotografeert op verschillende locaties in Zuid-Amerika de gevolgen van de globalisering voor lokale boerengemeenschappen. Hij laat zien hoe de economische en financiële krachten de voedselproductie in de wereld beheersen op lokaal niveau soms vernietigende effecten hebben.