Loading Events
  • This event has passed.

Het werk vindt zijn oorsprong in een vertrouwd gebied waar ik regelmatig ging wandelen, het natuurreservaat de Kalmthoutse Heide in de Antwerpse Kempen. Getekend door branden en een ontbossingspolitiek van de pijnboombossen, is de toenmalige weelderige natuur op een tijdelijke manier getransformeerd in een woestijnach-tig landschap met silhouetten van uitgeholde bomen.

De fascinatie die ontstaat door de visioenen van een werkelijkheid met dystopische allures en door de totembomen of overblijfselen met diepdonkere stronken, uitgehold door het vuur, liggen aan de basis van mijn artistieke demarche. In eerste instantie was deze louter fotografisch. In een tweede fase worden diezelfde foto’s met een schaar verknipt om er de verticale vormen van de stronken uit te halen er de diverse lagen van hout tot schors te “dissecteren”.

De fragmenten worden dan geassembleerd volgens een veelheid aan nieuwe combinaties. Deze duiken dan op als voor- of achtergrond van gekleurde transparante plastic films in een spel van superposities. De levendige en artificiële kleuren die voortkomen uit kantoormateriaal mengen zich hier met de uitgedoofde plantaardige materie in een visuele zoektocht die geïnspireerd wordt door zowel bepaalde kunstwerken uit de XXe eeuw – waaronder popart en abstract impressionisme – als door archiefbeelden of hedendaagse beelden uit de media van een natuur getroffen door oorlogen of catastrofes. Door de schaal van de afdrukken in de tentoonstelling tenslotte is het, buiten de blik, ook het lichaam dat de reeks wil betrekken bij deze ontmoeting.

Publicatie ARBRES-TRONCS, 48 pagina’s, 23×33 cm, uitgegeven bij Editions Jacques dans le Vert (Mar- seille). Publicatie voorzien voor januari 2022.

Zoé van der Haegen (°1977, Cambridge, G.B.) woont en werkt als fotografe en artieste in Brussel. Na haar studies Politieke Wetenschappen en haar werk als coördinatrice in de sociale sector, verandert zij van richting en behaalt in 2011 een Master in de Fotografie aan La Cambre (ENSAV). Zij evolueert tussen documentaire en plastische fotografie. Haar werk wordt tentoongesteld in meerdere culturele instellingen in België en het buitenland waaronder het Musée de la Photographie in Charleroi, het Musée de Beaux Arts van Mons, het Centre Wallonie-Bruxelles in Parijs, het Convento Da Trinidade in Lissabon ; en tijdens internationale fotografiefestivals zoals Circulation(s) Parijs), les Boutographies (Montpellier) en de Biennale de l’image possible (Luik).
Zij heeft eveneens deelgenomen aan kunstenaarsresidenties in België en in het buitenland om er haar werk in diverse omgevingen te ontwikkelen. Zo heeft zij verbleven in de residenties RAVI in Luik, het National Centre for Contemporary Art in Sint-Petersburg, en onlangs nog in de residentie “Thread” van de Stichting Josef en Anni Albers in Senegal.

Share This Story, Choose Your Platform!