Loading Events

Fotograaf Kees van de Veen is de winnaar van de Canon Zilveren Camera. Volgens de jury maakte de fotograaf het afgelopen jaar de beste journalistieke fotoserie. Van de Veen krijgt ‘de zilveren camera’ voor de reportage die hij in maart en april maakte op de intensive care in Assen tijdens de eerste golf van het coronavirus. Hij volgde de 73-jarige Piet Franssen, die daar werd opgenomen met een besmetting. Hij overleed op 16 april. Volgens juryvoorzitter Natalia Toret ging het afgelopen jaar om te vroeg afscheid nemen van geliefden. “Fotograaf Kees van de Veen heeft dit integer en intiem gefotografeerd. Het is een mooie, veel omvattende serie waarvan de beelden over jaren nog op ons netvlies staan. Vooral het beeld waarbij de dochter vlak voor het sterven van haar vader een telefoon bij haar vaders oor houdt met aan de andere kant van de lijn zijn kleinzoon (zie foto, red.), maakte diepe indruk op de jury. Het verdriet dat we kennen uit de wekelijkse cijfers is hier persoonlijk gemaakt.”

@ Kees van de Veen

Beri Shalmashi en Lyangelo Vasquez winnen met de interactieve documentaire Big Village de Prijs voor Storytelling. Big Village is een project dat de bezoeker meeneemt naar het hoofdkwartier van de Koerdische verzetsbeweging tegen de islamitische regering in Iran uit de jaren ‘80 van de vorige eeuw. Regisseur Beri Shalmashi toont door middel van verhalen van oud-bewoners van het dorp Gewredê in de bergen een reconstructie van het peshmerga-kamp. Het is ook de plek waar ze als baby mee naar toe werd genomen door haar ouders toen zij als Koerdische opstandelingen vluchten voor het regime van de ayatollahs in Iran. Na twee jaar in het dorp te hebben gewoond, vluchtten ze uiteindelijk naar Nederland, waar Beri opgroeide. Het oordeel van de jury was unaniem. “Alles klopt aan dit project: het journalistieke verhaal en de waanzinnige interface, waarbij heel goed gebruik is gemaakt van de caleidoscopische vertelvorm. Het verhaal van Big Village speelt zich af op een plek en in een tijd die alleen nog in de herinnering bestaat. In een immersieve 360º geïllustreerde omgeving wordt het dorp Gewredê en zijn oude bewoners door middel van archiefmateriaal en interviews tot leven gewekt. Je wordt meegezogen in hun persoonlijke verhalen en krijgt inzicht in het onderliggende politieke conflict dat ervoor zorgde dat een grote gemeenschap Koerden nu in diaspora leeft .Het verhaal is op een persoonlijke en vernieuwende wijze verteld. Er is een goede balans tussen illustraties, fotografie, video, archiefmateriaal en vormgeving. Het geheel is online te bekijken en wordt gedoseerd door enkele hoofdpersonen verteld. Zij nemen je mee naar een wereld waarvan iedereen zou moeten weten dat deze heeft bestaan”, aldus de Prijs voor Storytelling juryvoorzitter Sara Kolster.

@ Beri Shalmashi & Lyangelo Vasquez

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marwan Magroun wint de Paul Peters Fotoprijs voor The Life of Fathers; een portret van alleenstaande vaders met een migratieachtergrond in Rotterdam. De fotograaf wil met dit project deze mannen een stem te geven en het stereotype beeld van de ‘gekleurde vader’ nuanceren. Vragen als hoe ze hun vaderrol invullen, waar ze mee worstelen en aan welke voorbeelden zij zich kunnen spiegelen, spelen een leidende rol. Het cross-mediale visuele project bestaat uit een fotoserie en een filmdocumentaire. “De winnende serie overrompelde de jury in zijn aanvankelijke eenvoud, maar bleef op het netvlies gebrand, kroop letterlijk onder de huid. The Life of Fathers van Marwan Magroun is een serie waar je langer naar moet kijken om te begrijpen wat je ziet en om alle details tot je door te laten dringen. De serie laat alleenstaande vaders met een biculturele achtergrond en hun kinderen zien en stelt het stereotiepe beeld aan de kaak. Sobere portretten in zwart-wit waarin zoveel intimiteit zit, dat de betrokkenheid van de fotograaf onmiskenbaar is. In een jaar waarin Black Lives Matter en de vele demonstraties hieromtrent het nieuws bepaalden, vormen deze foto’s een noodzakelijke toevoeging aan ons collectieve geheugen. Een verademing vond de jury, en buitengewoon belangrijk om te laten zien. Het onderbelichte wordt belicht, de foto’s raken en doen wat goede fotografie doet: een verhaal vertellen zonder woorden en daadwerkelijk bijdragen aan een nieuw inzicht”, aldus juryvoorzitter Nicole Segers.

@ Marwan Magroun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Publieksprijs gaat naar de beste foto van 2020 gekozen door het publiek. Aan het einde van de tentoonstelling van de Zilveren Camera 2020 in Museum Hilversum wordt de winnaar met de meeste stemmen bekend gemaakt. Stemmen kan op de tien beelden die door de jury van de Publieksprijs geselecteerd zijn uit de inzendingen voor de Canon Zilveren Camera.

Zodra bekend is wanneer het museum weer open mag, volgt er meer informatie over het reserveren van een ticket.