Loading Events

Kan een foto iets over de wereld zeggen? Max Pinckers (BE, 1988) onderwerpt de fotografie aan een diepgravende analyse. Hij verkent de grenzen van documentaire en toont haar manipulatieve karakter. Pinckers’ artistieke antwoord is speculatieve documentaire, waarin fictie en realiteit in elkaar overvloeien.

De tentoonstelling in het FOMU biedt voor het eerst een overzicht van de afgelopen vijf jaar.
Margins of Excess neemt je mee naar spectaculaire verhalen van zes mensen voor wie fantasie en verbeelding fundamenteel deel uitmaken van hun bestaan.

Wanneer Max Pinckers voor Red Ink in Noord Korea fotografeert, is het flitslicht prominent aanwezig in elk beeld. Zo maken de foto’s je duidelijk dat wat je ziet niet de werkelijkheid is, maar enkel toont wat het regime wilt laten zien.

Controversy en Trophy Camera plaatsen kritische vragen bij iconische persfoto’s. In zijn meest recente en nog lopende project Unhistories, hier voor het eerst te zien, brengt Pinckers het onderbelichte verhaal van het koloniaal geweld tijdens de Keniaanse onafhankelijkheidsstrijd, waarin duizenden in detentiekampen slachtoffer werden van massale folteringen en executies door het Britse koloniale regime.

Max Pinckers stelt internationaal tentoon, is bezieler van de uitgeverij Lyre Press en gaf al zijn publicaties uit in eigen beheer. Hij is medeoprichter van The School of Speculative Documentary en was van 2015 tot 2021 als doctoraal onderzoeker verbonden aan KASK School of Arts, Gent.

Gelijktijdig met de tentoonstelling publiceert uitgeverij Hannibal het boek ‘Max Pinckers’, auteur Hans Theys. Het boek is te koop in de museumshop voor €49.95.

Share This Story, Choose Your Platform!