Loading Events
Galerie Greta Meert is verheugd de eerste solotentoonstelling van Jeff Wall in de galerie sinds 1991 te presenteren. Deze tentoonstelling, die zich op alle drie de verdiepingen van de galerij ontvouwt, omvat zowel recente als historische werken die het oeuvre van de Canadese kunstenaar van de jaren tachtig tot heden overspannen.

Van documentaire en ‘quasi documentaire’ beelden tot de ambitieuze producties van zijn cinematografische foto’s, het repertoire van Jeff Wall stelt hem in staat om de tussenliggende aspecten van het fotograferen in al zijn subtiliteit te verkennen, en dit door middel van een langdurige observatie van het dagelijks leven. Door zijn aanhoudende betrokkenheid bij het picturale aspect van de beeltenis – van transparanten in lichtbakken tot silver gelatine prints – blijft de kunstenaar het denkbeeld van fotografie als kunstvorm uitbreiden door gelijktijdig de specifieke kenmerken en complexe verwantschap ervan met andere vormen van kunst en zijn representatie methoden te betrekken. Zoals geschreven door Aaron Peck, “Voor Wall wordt fotografie een manier, via de erfenis van de avant-garde, om het project van de beeldende kunst te bevorderen, en welke door een toeval van hun aard, de gedachte en tijdsgeest documenteren waaruit een specifiek kunstwerk is samengesteld.”

Bij de opbouw van deze tentoonstelling hield Jeff Wall rekening met de onvermijdelijke herhalingen die optreden bij het werken met de beeldende vorm. Door de retour van bepaalde thema’s doorheen zijn werk te erkennen, versterkt hij paradoxaal genoeg de eigenheid van de beeltenis. In Monologue (2013), Listener (2015) en in het recentere Event (2020), waar twee mannen tijdens een formele samenkomst een confrontatie aangaan, legt de kunstenaar de handeling van het praten vast – een element dat fotografie ontloopt en daarmee ook een beperking toont. In het lexicon van Wall vormen deze scènes gebeurtenissen, een brede categorie afbeeldingen die contrasteren met niet-voorvallen, zoals blijkt uit de vele landschappen die in deze tentoonstelling worden gepresenteerd, waaronder Rock surface 1 & 2 (2007) en  Hillside near Ragusa (2007).

Hoewel dergelijke classificaties opnieuw kunnen worden gemaakt met afbeeldingen als Mask maker (2015), Man in a mirror (2019) en Sunseeker (2021), die allemaal figuren in een verschillende staat van overgave weergeven, zijn er ook subtielere maar waarneembare echo’s te vinden bij radicaal verschillende foto’s. Zo toont bijvoorbeeld de geografische en economische afbakening in Property Line (2015) onverwacht verband met de tastbare lijn van het hokje in Pawnshop(2009), waar een man wordt gezien die op het punt staat zijn kostbare bezit, een blauwe elektrische gitaar, van de hand te doen.

Jeff Wall (°1946) is afkomstig uit Vancouver waar hij woont en werkt. Sinds lange tijd toont hij zijn werk wereldwijd, met solo tentoonstellingen in Glenstone, Maryland (2021); Economou Collection, Athene (2019); Kunsthalle Mannheim, Duitsland en Mudam, Luxemburg (2018); Pérez Art Museum, Miami, USA (2015); Stedelijk Museum, Amsterdam – Kunsthaus Bregenz, Oostenrijk en Louisiana Museum of Modern Art, Humlebaek, Denemarken (2014–15); Art Gallery of Western Australia – National Gallery of Victoria, Melbourne en Museum of Contemporary Art Australia, Sydney (2012–13); Pinakothek der Moderne, Munchen, Duitsland (2013); Centro Galego de Arte Contemporanea, Santiago de Compostela, Spanje (2011); Museo Tamayo, Mexico City (2008); The Museum of Modern Art, New York – The Art Institute of Chicago en het San Francisco Museum of Modern Art, USA (2007); Tate Modern, London – Schaulager, Basel, Zwitserland (2005). Eveneens groepstentoonstellingen zoals de 5th Shanghai Biennale, China (2004); Documenta 11, Kassel, Duitsland (2002); 12th Biennale of Sydney, Australia (2000); 24th Biennale of São Paulo, Brazilië (1998); and Documenta 10, Kassel, Duitsland (1997).

Share This Story, Choose Your Platform!