Loading Events
  • This event has passed.

Het Nederlands Fotomuseum presenteert met Beeldspeling projecten van drie talentvolle kunstenaars op de ramen van het museum. Deze tentoonstelling komt tot leven zodra de zon onder gaat en is voor iedereen vanaf de straatkant te zien. Yu-ching Chiang, Andreas Drosdz en Ana Brumat, drie pas afgestudeerde kunstenaars aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam, hebben zich laten inspireren door de Eregalerij van de Nederlandse fotografie, waarin de ontwikkeling van 180 jaar Nederlandse fotografie te zien is. In Beeldspeling geven zij met hun werk alvast een blik op de toekomst van de fotografie.

Nacht in / Dag uit
De tentoonstelling Beeldspeling is de vierde editie van Nacht in / Dag uit, een project van het Nederlands Fotomuseum waarbij kunstwerken geprojecteerd worden op de ramen van het museum vanaf zonsondergang tot zonsopgang. In 2021 richt Nacht in / Dag uit zich op samenwerking met studenten van verschillende kunstacademies met de vraag om met hun werk te reflecteren op de Eregalerij van de Nederlandse fotografie. Kijk hier voor eerdere edities van Nacht in / Dag uit.

Toekomst van de fotografie
Welke innovaties staan de fotografie nog te wachten en welke invloed heeft dat op de Eregalerij van de toekomst? Steeds meer apparaten registreren beelden die verder gaan dan traditionele fotografie, waarin mensen technologie gebruiken om de wereld vast te leggen. Mobiele telefoons, satellietcamera’s, QR-codes en zelfs fotografische netwerkpraktijken tonen aan dat de ‘kijker’ niet altijd een mens is. Hoe lang is de mens nog in de positie van verteller van de geschiedenis? Hoe zien foto’s eruit als Artificiële Intelligentie (AI) deze zou hebben gemaakt? De tentoonstelling Beeldspeling laat de kijker letterlijk door de ramen van het museum de toekomst inkijken, daagt het concept van de Eregalerij uit en werpt vragen op over de hedendaagse en toekomstige status van fotografie en beeldvorming.

Yu-Ching Chiang, A Dialogue with an AI Image Creator
Yu-Ching Chiang (Taiwan / Nederland) geeft zijn raam letterlijk aan de algoritmes van een “ AI engine”. Yu-Ching vertelt aan zijn “AI engine” over de thema’s in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie zoals de ontwikkeling van nieuwe technieken en portretfotografie. Zijn project ‘A Dialogue with an AI image Creator’ laat zien hoe artificiële intelligentie deze thema’s visualiseert in beeldfragmenten die deels herkenbaar lijken, maar ook heel vervreemdend zijn.

Andreas Drosdz (Duitsland / Nederland) is gefascineerd door de enorme datastroom van foto’s die overblijven na een selectieproces op zoek naar de beste foto. Om één foto te selecteren zijn tegenwoordig wel honderden foto’s gemaakt. Wat gebeurt er met de data van beelden die worden gewist? Door op zoek te gaan naar de digitale sporen van gewiste fotobestanden reconstrueert Andreas Drosdz in zijn project ‘Visual Epitaph’ de selectieprocessen en toont hij met de ogenschijnlijk willekeurig gekozen beelden en pixels ook de vergankelijkheid van (digitale) fotografie als medium.

Ana Brumat (Slovenia / Nederland) hypnotiseert het publiek met een organisch ogende animatie die zij met analoge splitscreen fotografie heeft gemaakt. Haar werk ‘Synthetic Spectres’ verbeeldt een toekomstige beeldtaal die gemaakt zou kunnen zijn door een nog onbekende technologie. De bijna abstracte werken creëren samen een rijk gestructureerde fantasiewereld die verwijst naar een etherisch-wetenschappelijk universum van complexe systemen en organismen.

Share This Story, Choose Your Platform!