Loading Events

Een kilometerslange tunnel door ooit ondoordringbare bergen, baden met neonkleurige vloeibare lithium voor gebruik in batterijen en de laatste mannelijke Noordelijke witte neushoorn. De Canadese kunstenaars Edward Burtynsky, Jennifer Baichwal en Nicholas de Pencier legden in meer dan twintig landen de voetafdruk van de mens op aarde vast.

De indringende foto’s op groot formaat, fascinerende video’s en indrukwekkende augmented reality installaties hebben een dubbele bodem. Tegelijkertijd prachtig en afschrikwekkend, maken ze ons bewust van onze invloed op de ecosystemen en de atmosfeer van de aarde.

Voor de wereldberoemde fotograaf Edward Burtynsky (1955, St. Catharines, Ontario) is deze tentoonstelling een kroon op zijn werk. Sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw, toont hij hoe de mens het landschap blijvend verandert. Hij gebruikt hiervoor het vogelperspectief: van grote hoogte en met behulp van drones, kranen en helikopters legt hij het landschap vast. Het levert een haast abstracte weergave van een schokkende realiteit op. Al eerder werkte hij samen met filmmakers Jennifer Baichwal (1963, Montréal) en Nicholas de Pencier (1966, Toronto) aan Manufactured Landscapes (2006) en Watermark (2013). Met Antropoceen komen fotografie, film en augmented reality samen in een krachtige tentoonstelling. Ze versterken elkaar op adembenemende wijze.

De tentoonstelling is georganiseerd door The Art Gallery of Ontario en The National Gallery of Canada, in samenwerking met Fondazione Mast, Bologna. En wordt mede mogelijk gemaakt door Driessen, Prins Bernhard Cultuurfonds, Mondriaanfonds en Turing Foundation

Share This Story, Choose Your Platform!