Laden Evenementen
Dit evenement is voorbij.

Tijdens de Art Rotterdam Week presenteert ZERP Galerie ‘Monumental Shift’, een groepstentoonstelling met werk van kunstenaars Hans de Wit, Anna Lange, Hans van der Ham, Wout Berger en Rob Buelens die reflecteren op onze gewaarwording en perceptie. Hun werk biedt een andere kijk op de realiteit, waarin het fragiele schuilgaat in het grootse, het monumentale in het detail.

Hans de Wit (Eindhoven, 1952) staat bekend om zijn monumentale tekeningen van complexe verbeeldingswerelden. Door zijn gebruik van perspectief en het grote formaat wordt de toeschouwer een mysterieuze, maar uiterst gedetailleerde omgeving ingezogen. De Wit confronteert ons met een wereld die tegelijk aantrekt en afstoot: een toekomstbeeld zonder mens.

Wout Berger (Ridderkerk, 1941) is één van de meest vooraanstaande fotografen van Nederland. Hij is pionier van de topografische landschapsfotografie. Berger kiest voor hoge standpunten, zeer scherpe afdrukken en uitsnedes waarin herkenningspunten ontbreken. Het alledaagse landschap wordt zo tot een abstract beeld, waardoor ruimte ontstaat voor vrije interpretatie.

Hans van der Ham (Eindhoven, 1960) onderzoekt met zijn werk de condition humaine. Zijn mensachtige sculpturen zijn niet gemakkelijk te identificeren. Hun gezichten gaan vaak verscholen. Toch lijken de gebeeldhouwde figuren zich opeen andere manier bloot te geven. Hun houding verraadt kwetsbaarheid, alsof ze hun eigen bestaan in twijfel trekken.

Anna Lange (Schaijk, 1969) is als kunstenaar voortdurend op zoek naar nieuwe perspectieven. Zo werkte ze samen met muzikant Lou Reed en schrijver A. F. Th. van der Heijden. Haar neon-assemblage ‘Copyright’ speelt met onze verwachtingen. Wat op het eerste gezicht een kopie van een werk van Picasso lijkt, wordt door de toevoeging van één symbool, tot een nieuw, poëtisch werk.

Rob Buelens (Londerzeel, 1989) maakt wonderlijke, verfijnde maquettes. Door de kleine schaal krijgt de toeschouwer een alles-overziend, bijna bovennatuurlijk perspectief op de gerepresenteerde werkelijkheid. De minuscule menselijke figuren in zijn werken zijn alleen herkenbaar als menigte, zodat de toeschouwer wordt geconfronteerd met het schouwtoneel van de mensheid.