Laden Evenementen

Robert Frank – The Americans

Wanneer men het over Street Photography heeft kan men niet om Robert Frank heen. Hij is een van de meest invloedrijke fotografen van de XXe eeuw sinds de publicatie van Les Américains in 1958. De beelden in dat boek, die 60 jaar oud zijn, hebben op generaties fotografen indruk gemaakt.

“Ik wens een authentiek hedendaags document te realiseren waarvan de visuele impact dusdanig is dat het een middelmatig commentaar ontbeert” schreef de Zwitsers-Amerikaanse fotograaf Robert Frank in zijn brief waarmee hij zich kandidaat stelde voor een beurs van de Guggenheim Foundation. Het project van “een visuele studie van een beschaving”, gesteund door Walker Evans, Alexey Brodovitch, Edward Steichen, Alexandre Liberman en Meyer Shapiro en gefinancierd door het Guggenheim, resulteerde in het eerste boek van Robert Frank, Les Américains.

Voor dit werk begint Robert Frank, vergezeld van zijn vrouw en zijn kinderen, in april 1955 aan een reis door Amerika, een reis die zal duren tot in juni 1956. Zonder vooraf vastgesteld programma doorkruist Frank dertig staten waarbij hij zich laat leiden door de toevalligheden van de route, van de ontmoetingen en van de gebeurtenissen. Hieruit resulteren 27.000 beelden op film waarvan er 83 gebruikt worden voor de publicatie.

In eerste instantie uitgegeven in Frankrijk bij Robert Delpire – omdat Life Magazine geweigerd had het te publiceren – werd Les Américains een jaar later in het Engels heruitgegeven bij Grove Press. Terwijl de Franse editie weinig reacties teweeg bracht, lokte de Amerikaans editie – zoals dat drie jaar eerder ook het geval was met New York van William Klein – een intens vijandige houding uit en werd het een anti-Amerikaanse benadering toegedicht. Ver weg van de door sommigen zo geprezen Amerikaanse droom, toont deze mythische reeks een heel andere alledaagsheid, gezien door de fotograaf tijdens zijn talrijke verblijven in grote steden. Het is de reflectie van een gemeenschap zoals die zich aan hem vertoont ; fragmenten uit het leven, sociale spanningen of existentiële leegte, puinhopen van het alledaagse maar eveneens momenten van een grote lichtheid. Het blijft een cultwerk van de fotografiegeschiedenis, in die mate dat men kan schrijven dat er een fotografie is voor en een fotografie na het verschijnen van Les Américains.

Leave A Comment

Leave A Comment