Laden Evenementen
Dit evenement is voorbij.

Anna Vogel – Civitas

Anna Vogel (°1981, Herdecke) is een sterk opkomend Duitse kunstenares die voor de tweede keer tentoonstelt bij Deweer Gallery. Na een succesvol voorjaar waarin ze niet alleen de ZONTA-award won, maar ook deelnam aan goed onthaalde tentoonstellingen in Huis Marseille, Amsterdam (NL), Museum für Photographie Braunschweig (DE) en Kunsthaus NRW Kornelimünster (DE), strijkt de kunstenares dus terug neer in Otegem. Met de haar typerende, tijdloze beeldtaal, waarbij ze een lijnenspel op fotografische opnamen aanbrengt of wegkrast. In een paar recente werken is een actuele inslag waarneembaar. Anna Vogel raakt er thema’s aan als onverdraagzaamheid, democratie, vluchtelingencrisis en mensenrechten.

Anna Vogel combineert eigen en gevonden fotografische opnamen met digitale nabewerkingen en grafische toevoegingen of weglatingen. Met vernis, acrylverf, potlood, inkt of pigment brengt ze subtiele, precieuze toetsen op het fotografische beeldoppervlak aan, zoals een zorgvuldig uitgewerkt lijnenspel. Dit arbeidsintensieve, trage proces geeft haar werk een meditatieve en tijdloze kracht. Het bevraagt onze waarneming en de manieren waarop het medium fotografie kan functioneren.

De onderwerpen die Anna Vogel in haar werk aanraakt meanderen op de grens tussen biologie en technologie, tussen verleden en toekomst, tussen destructie en creatie. De fotografische beelden laten afwisselend cultuur- en natuurelementen zien. Van historische tempelruïnes en hedendaagse, traumatische gebeurtenissen tot betoverende natuurfragmenten. Deze natuurelementen zijn reeds sinds het prille begin van Anna Vogels artistieke parcours een intrinsiek onderdeel van haar beeldtaal. Via haar werk bevraagt de kunstenares de geschiedenis van mens en cultuur, alsook nieuwe technologie en ecologische, futuristische architectuur.

New Cities (2018) bestaat uit fotografische beelden die Anna Vogel maakte van glinsterende wateroppervlaktes die het zonlicht weerspiegelen. De kunstenares tekende hierop amorfe, met elkaar verbonden lijnenpatronen. Deze serie is geboren uit Vogels fascinatie voor het ontstaan van leven onder water. Het organische lijnenspel dat New Cities typeert verwijst naar de vormen en structuren van planten, en de magie van de chemische reacties die daar op microscopisch niveau plaatsvinden, en de manier waarop deze een inspiratiebron vromen voor nieuwe technologie en ecologische, futuristische architectuur.

Poison (2018) is gebaseerd op found footage, meer specifiek foto’s van bloemen. Door digitale manipulatie veranderde Anna Vogel de vorm en kleur van de bloemen en verwijderde ze fragmenten, zoals bloemblaadjes. Hierdoor lijken de bloemen in een donker universum te zweven. De behandeling van de prints met heel fijne vernisspray in verschillende kleuren zorgt vervolgens voor een korrelige textuur en creëert een bijzonder haptisch effect. Net als de New Cities verwijst Poison naar de vormen en structuren van planten, en de magie van de chemische reacties die daar op microscopisch niveau plaatsvinden. Centraal in dit werk staat onze verhouding tot de aarde en meer specifiek de keerzijde van genetische manipulatie. De bloemen zien er misschien verleidelijk uit, ze kunnen ook giftig zijn.

Temples (2018) vertrekt van gevonden fotomateriaal van ruïnes die dateren uit de klassieke oudheid. De kunstenares bewerkte de foto’s onder andere door de zuilen digitaal uit te rekken, waardoor ze het megalomane karakter van de bouwwerken onderstreept. Anna Vogel bracht ook een fijn lijnenpatroon in inkt op de print aan. Deze laatste overblijfselen van vroege steden zijn symbolen van macht en de glorie van een beschaving, maar ook van vernieling en vergankelijkheid. Ze vormen getuigenissen van hoe mensen steeds opnieuw proberen samen te leven. En hoe een staatsvorm als een democratie en de hieraan gekoppelde positieve waarden als tolerantie en gelijke rechten voor iedereen een ingang vond, maar tegelijk ook hoe kwetsbaar een democratie is en hoe die ten val dreigt te komen.

Cities (2018) bestaat uit online gevonden foto’s van relatief recente bombardementen in steden in conflictgebieden. Het fotografische beeldoppervlak bewerkte Anna Vogel met verschillende lagen vernis en een fijn lijnenspel, ingekerfd met een breekmes. Hierdoor zijn de particuliere steden niet langer te onderscheiden, en spreekt Vogel een narratief van destructie en agressie aan.

Family (2018) is gebaseerd op onscherp beeldmateriaal van vluchtende mensen dat Anna Vogel van het internet plukte. Dit werk vormt een pars pro toto voor de vluchtelingencrisis. Sinds 2015 zijn dergelijke foto’s via de media schering en inslag. De kunstenares weet echter het anekdotische te overstijgen. Haar grafische ingrepen maken de figuren onherkenbaar. Centraal staat niet de individuele mens, maar wel thema’s als universele mensenrechten, vrede en veiligheid.

VERNISSAGE 21 OCTOBER 2018 / 15:30 – 18:00[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leave A Comment

Leave A Comment