Laden Evenementen

David Lynch Someone is in my House

Filmmaker, componist, schilder, beeldhouwer, transcendente meditatie-goeroe, koffiefanaat. David Lynch is een meester op vele vlakken en beheerst de finesse in een rijke schakering aan media. Bij het horen van zijn naam gaan de ogen van menig Lynchkenner en – fan glinsteren. Door zijn veelgeprezen enigmatische, surrealistische films en Twin Peaks-series behoeft hij als vermaarde cineast weinig tot geen toelichting.

Wat bij het brede publiek niet bekend is, is dat Lynch voor alles een beeldend kunstenaar is. Zijn kunstenaarschap loopt als een rode draad door zijn leven en films. Van jongsaf aan aangemoedigd om zich creatief te ontplooien – kleurboeken waren uit den boze, eigen verbeelding gebruiken was het credo – komt hij uiteindelijk op de Pennsylvania Academy of the Fine Arts in Philadelphia terecht om schilderkunst te studeren. Daar ligt de voedingsbodem voor zijn eerste mixed-media installatie met stop-motion film Six Men Getting Sick (1967), die een opmaat vormde naar zijn eerste speelfilm, Eraserhead (1977). De rest is (film)geschiedenis en inmiddels zijn Lynch’ films moderne klassiekers.

De voor velen onbekende – want onderbelicht gebleven kant van Lynch – praktijk als beeldend kunstenaar, wordt door het Bonnefantenmuseum in Maastricht gepresenteerd in de grote overzichtstentoonstelling David Lynch. Someone is in my House. In samenwerking met Lynch toont het Bonnefanten een vleugelvullend oeuvre-overzicht met een selectie van onder andere schilderijen, tekeningen, litho’s, fotografie, objecten, een aantal vroege kortfilms en een selectie van zijn belangrijkste muziekproducties.

Lynch heeft consequent, en naar nu blijkt avant la lettre, een multidisciplinaire kunstpraktijk ontwikkeld, waarin beeldende kunst, film, fotografie en muziek op een niet hiërarchische wijze naast elkaar bestaan. Op papier, doek, geluid, in tekst of in beeld, altijd is er de suggestie van onderhuidse realiteiten, angsten en verlangens, duister, mysterieus en ongrijpbaar. Lynch‘ rauwe en ongepolijste beeldtaal prikkelt de verbeelding, appeleert aan het onderbewuste en aan de droomwerelden die zich schuilhouden onder de oppervlakte van de dagelijkse werkelijkheid.

De kracht van Lynch’ veelzijdige oeuvre zit hem in het feit dat hij al vroeg heeft gekozen voor het kunstenaarschap en dat hij daaraan altijd trouw is gebleven. Het komt erop neer dat hij bij alles wat hij doet als een schilder tewerk gaat, en dat hij daarbij geen concessies doet. Zoals hij tijdens het schilderen de volledige regie heeft over zijn werk, zo is hij even compromisloos als het gaat om de eis van ‘final cut’ wanneer hij een film maakt, en ook als hij fotografeert, meubels maakt of muziek produceert, is de kunstenaar Lynch altijd in control. Die compromisloze houding heeft ertoe geleid dat het omvangrijke oeuvre dat hij in de afgelopen vijftig jaar heeft opgebouwd, uitzonderlijk consistent is.
In de solotentoonstelling Someone is in my House in het Bonnefantenmuseum worden ruim 400 werken bij elkaar gebracht die Lynchs veelzijdige kunstenaarschap belichamen. De tentsoonstelling omvat schilderijen, foto’s, tekeningen, litho’s en aquarellen uit de jaren 60 tot heden, unieke tekeningen op luciferboekjes uit de jaren 70, schetsboektekeningen uit jaren 60/70/80, zwart-wit foto’s uit verschillende periodes, waaronder de befaamde Snow Men-fotoserie (1993), cartoons uit de serie The Angriest Dog in the World (1982-1993), audiowerken én een aantal kortfilms uit 1968-2015.
Publicatie

In samenwerking met het Maastrichtse filmtheater Lumière en het EYE Filmmuseum in Amsterdam wordt gedurende de tentoonstellingsperiode aandacht besteed aan het volledige filmische oeuvre van David Lynch en een landelijk Lynch filmprogramma uitgerold.

Leave A Comment

Leave A Comment