Loading Events
  • This event has passed.

In ‘Vessels’ toont Bryan Schutmaat intieme portretten van lifters en zwervers die langs de Amerikaanse snelwegen leven, afgewisseld met landschappen en stillevens van een land in verval.

Schutmaat vindt zijn portretonderwerpen door lifters een ritje aan te bieden of zichzelf te introduceren bij mensen op geïmproviseerde campings langs de snelweg. Hij fotografeert hen met een logge grootformaat-camera die tot traag werken noopt waardoor er ruim de tijd is om een band met de geportretteerden aan te gaan.

In zijn vormende jaren woonde Schutmaat in de buurt van Houston waar hij zag hoe de groei van de stad ten koste van het landschap ging. Het verontrustte hem hoe bossen werden gekapt om ruimte te maken voor almaar uitdijende buitenwijken, winkelcentra en parkeerterreinen.

Cultureel en historisch is het Amerikaanse Westen synoniem aan de American Dream, want het land van de onbegrensde mogelijkheden. Een land ook dat als gevolg van de menselijke nijverheid gevaarlijk dicht langs de rand van de afgrond scheert.

Op poëtische wijze toont Schutmaat ons de effecten van de opwarming van de aarde, de toenemende inkomensongelijkheid en economische onzekerheid en de dreiging van nucleaire oorlogsvoering in de dagen waarin een reality-tv-ster het tot president van de VS schopte.

Hoewel ‘Vessels’ over Amerika gaat, wil Schutmaat uiteindelijk een universeel aansprekend verhaal vertellen dat gaat over de dilemma’s waarmee de mensheid wordt geconfronteerd. De schijnbaar onoverkomelijke problemen die de leefbaarheid van onze planeet bedreigen en de innerlijke strijd tussen hoop en wanhoop die wordt gevoerd in het hart van iedereen die slachtoffer of getuige is van de kwellingen van onze onrechtvaardige wereld.

Schutmaat laat zich op zijn zwerftochten door nieuwsgierigheid leiden. Hij concentreert zich bij voorkeur op het grensvlak van wildernis en beschaving. Daar fotografeert hij de eeuwige strijd tussen mens en natuur. Met zijn landschapsfoto’s brengt hij de gevolgen van verspilling, onverantwoordelijke bodemexploitatie en de rampzalige ingreep van de mensheid op de ecologie in beeld. Fotografie als medium om een cultuuromslag te bewerkstelligen. In die zin past Schutmaat in de traditie van betrokken fotografen als Lewis Baltz, Robert Adams, Robert Frank, W. Eugene Smith en Dorothea Lange.

Bryan Schutmaat (1983, Austin, Texas) trok voor het eerst de aandacht van de fotowereld met zijn boek ‘Grays the Mountain Sends’ (2014). Een serie portretten en natuuropnames van bijna vergeten gemeenschappen in de Amerikaanse Rocky Mountains. Een schitterend geproduceerd boek, in weelderige kleuren gefotografeerd, waaruit blijkt dat Schutmaat behalve een begenadigd fotograaf, ook iemand is die het medium effectief gebruikt om een verhaal te vertellen.

De titel ‘Vessels’ – wat ‘vaten’ betekent – is geïnspireerd op een passage uit het boek ‘Where I Stay’ van Andrew Zornoza: “Als je aan de kant van de weg staat, als je in een trein zit, ben je niet vrij, het is het tegenovergestelde van vrijheid. Je bent een vat voor de wereld om te vullen of tegen de muur te gooien. God draait aan de radioknop van je leven.”

Opening: Receptie in aanwezigheid van Bryan Schutmaat zaterdag 22 januari 2020

van 17 tot 19 uur.

Openingstijden: donderdag tot en met zaterdag van 12 tot 18 uur.