Loading Events

Van 7 oktober tot 21 februari wordt in het Joods Museum van België de fotograaf en videomaker Assaf Shoshan in de schijnwerpers geplaatst. Deze tentoonstelling is een originele creatie en is de eerste retrospectieve gewijd aan het werk van deze kunstenaar, die leeft en werkt tussen Parijs en Tel Aviv. Zijn werk zweeft tussen realiteit en fictie en is doordrongen van een poëtische, gevoelige en geëngageerde waarde.

Het werk van Assaf Shoshan, dat het hart van het museumteam veroverde, is eindelijk het onderwerp van een museumretrospectieve. Naar aanleiding van de wereldwijde crisis die we doormaken, vond het Joods Museum van België het belangrijk om zich te verankeren in het heden en om het werk van een levende artiest te tonen als seizoensopener. “Ik ben opgegroeid in een dorp in de Sinaï dat niet meer bestaat. In mijn werk probeer ik de vreemde politieke situatie en het dagelijks leven van een samenleving aan de rand van de afgrond te onderzoeken”, verklaart Assaf Shoshan. Al twintig jaar peilt Shoshan onvermoeibaar de wereld, tussen het Midden-Oosten en Europa, met Afrika als achtergrond, doorheen de noties van territorium, identiteit en ‘ergens bijhoren’. Zijn werk wordt overheerst door het thema van ontworteling en werpt een subtiele en delicate blik op een zwervende menselijkheid.

Zijn fotografenblik, tegelijk afstandelijk en empathisch, richt zich op de bannelingen van vandaag: marginale personen, volkeren die slachtoffer worden van uitsluiting, migranten en mensen zonder papieren. Door de uitsluiting van Afrikaanse migranten in Europa of Israël in perspectief te plaatsen, roept de artiest tussen de regels ook de geschiedenis van het joodse volk op, die wordt gekenmerkt door de uittocht en vragen rond achterlaten en aanvaarding. Maar zijn obsessie voor het thema van verbanning knoopt ook aan met zijn eigen verhaal: hij behoort tot de derde generatie joodse vluchtelingen die zich in Israël vestigden en maakte de keuze om in een ander land te wonen. Daarmee is de vraag rond hechting aan een plaats sterk op hem van toepassing.

Zijn werk is tegelijk historisch en autobiografisch en onderzoekt een fundamentele menselijke dimensie: de zoektocht naar een identiteit, het gevoel van verbanning en ergens bijhoren. Shoshan speelt met perspectief en gezichtspunten en ondervraagt daarmee de blik die we op dingen en mensen richten. Zijn werk, met een extreem sterke filosofische dimensie en esthetische cohesie, stelt meer vragen dan dat het antwoorden biedt. Elk beeld, zowel zijn monumentale landschappen als intieme portretten, stelt de vraag naar de concepten van voorstelling en het zichtbare.

Assaf Shoshan werd geboren in 1973 in Jeruzalem en studeerde filosofie alvorens zich in te schrijven aan de Academie voor Schone Kunsten Bezazel, waar hij zich voornamelijk toelegt op fotografie. De instant opname fascineert hem: het is voor hem een manier om in te grijpen in een realiteit en er een kritische blik op te werpen die zin kan geven. Shoshan is fotograaf en videomaker en woont sinds lange tijd in Parijs. Hij behoudt echter zijn verankering in Tel Aviv: samen met zijn werk rond Afrikaanse asielzoekers die in het hart van Europa aankomen, maakt die afstand het voor hem mogelijk om zijn land in een nieuw licht te zien en zijn eigen geschiedenis opnieuw te onderzoeken. Zijn werken werden tentoongesteld in Frankrijk (Centre Pompidou, 2016), Italië (residentie in de Villa Medici, 2014) en Israël (Dana Gallery, 2012).